Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط امید به زندگی با بهزیستی روانی دانشجویان در دوران کرونا در سال 1399-1400 انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل 83 نفر از دانشجویان ترم آخر روانشناسی دانشگاه یادگار امام خمینی (ره) 1399-1400 بود که بر اساس جدول مورگان 68 نفر (61 زن و 7 مرد) از میان آنان به عنوان نمونه به صورت دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه امید به زندگی میلر (MHS) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده گردید. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS ورژن 26 استفاده شد. ضمن بررسی فرض نرمال بودن دادهها با توجه به روش پژوهش که همبستگی بود از آزمون همبستگی پیرسون در جهت تایید یا رد فرضیههای پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون پیرسون نشان داد که بین امید به زندگی با بهزیستی روانی و ابعاد آن در دانشجویان در دوران کرونا سال 1399-1400 با احتمال 99% ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (01/0P <). با توجه به نتایج پژوهش توصیه میشود کارگاههای آموزشی که در خصوص ارائه راهکارهایی همراه با آموزش مفاهیم و ابعاد امید به زندگی به ارتقاء آن و تبیین عوامل موثر بر آن، سبب افزایش سطح بیشتر امید به زندگی و بهزیستی روانی دانشجویان میشوند، برگزار شود.
The current research was conducted with the aim of investigating Relationship between life expectancy and psychological well-being students During the corona era of 2020-2021. The current research method was quantitative and correlational. The current research population included 83 students of the last semester of university yadegar Imam Khomeini (RA) psychology in 1399-1400, Based on Morgan's table of whom 68 (61 women and 7 men) were selected as Available a sample. Miller's life expectancy questionnaire (MHS) and Riff's psychological well-being questionnaire (RSPWB) were used as research tools. The method of data collection was library and field. SPSS version 26 software was used to analyze the data. While checking the assumption of normality of the data according to the research method which was correlation, Pearson correlation test was used to confirm or reject the research hypotheses. The results of Pearson's test showed that there is a positive and significant relationship between life expectancy and mental well-being and its dimensions in students during the Corona era of 2020-2021with a probability of 99% (p<0.01). Solutions should be organized along with teaching the concepts and dimensions of life expectancy to improve it and explain the factors affecting it, which will increase the level of life expectancy and psychological well-being of students.
Machine summary:
ارتباط امید به زندگی با بهزیستی روانی دانشجویان در دوران کرونا سال 1399-1400 Relationship between life expectancy and mental well-being in students During the corona era of 2020-2021 زهرا سعیدی دانشجوی کارشناسی ارشد میکروارگانیسمهای بیماریزا، دانشکده علوم نوین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
بر اساس الگوی ریف 4 بهزیستی روانی از شش مؤلفه که شامل: پذیرش خود 5 (توانایی دیدن و پذیرفتن نقاط ضعف و قوت خود)، رابطه مثبت با دیگران 6 (داشتن ارتباط نزدیک و ارزشمند با افراد مهم زندگی)، استقلال یا خودمختاری 7 (توانایی و قدرت پیگیری خواستهها و عمل بر اساس اصول شخصی حتی اگر مخالف آداب و رسوم تقاضای اجتماعی باشد)، زندگی هدفمند 8 Coronavirus Wuhan Mental well-being Ryff Self-Acceptance Positive relationship with others Autonomy Purpose in Life (داشتن اهدافی که به زندگی فرد جهت و معنا میبخشد)، رشد شخصی 1 (به این معنا که استعدادها و توانایی بالقوه فرد طی زمان و در طول زندگی بالفعل خواهد شد)، تسلط بر محیط 2 (توانایی تنظیم و مدیریت امور زندگی به ویژه مسائل زندگی روزمره) تشکیل شده است (محمدی و بادله شموشکی، 1400).
با توجه به مطالبی که در این زمینه عنوان شد و اهمیت مقوله امیدواری در شرایط این بیماری و همه گیری آن در کشورمان هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط امید به زندگی با بهزیستی روانی و ابعاد آن در دانشجویان در دوران کرونا سال 13991400 میباشد.