Abstract:
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با باورهای غیر منطقی در میان دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر جهرم میباشد. این تحقیق از نوع کاربردی و توضیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر جهرم بوده است که با توجه به عدم دسترسی به جامعه با توجه به شرایط کرونا، بر اساس فرمول کوکران تعداد 120 نفر به عنوان حجم نمونه محاسبه شد، ابزارتحقیق شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن، پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز میباشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای اماری توسط نرم افزار SPSS نگارش 26 نشان داد بین مولفههای هوش هیجانی، و باورهای غیرمنطقی در دانش آموزان دختر ابتدایی شهر جهرم رابطه معناداری وجود دارد اما میان خودکارامدی با باورهای غیر منطقی هیچ رابطه معناداری وجود نداشت.
The purpose of this study is to investigate the relationship between emotional intelligence and self -efficacy and irrational beliefs among female elementary students of Jahrom. The statistical population of this study included female elementary students of Jahrom, which, due to the lack of access to the community due to the conditions of the Corona, was calculated according to Cochran formula, 120 as a sample size, including the Golman Emotional Intelligence Questionnaire, The Standard Self-efficacy Questionnaire of Sherr et al. Is the Jones' irrational beliefs questionnaire. The results of SPSS 26 software analysis showed that there was a significant relationship between the components of emotional intelligence, and irrational beliefs in the elementary female students of Jahrom, but there was no significant relationship between self -esteem and irrational beliefs.
Machine summary:
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با باورهای غیر منطقی در میان دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر جهرم Investigating the relationship between emotional intelligence and self-efficacy and irrational beliefs among female students Elementary City of Jahrom آزاده رنجبر* کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا.
com چکیده هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با باورهای غیر منطقی در میان دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر جهرم می باشد.
جامعه آماري اين تحقیق شامل دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر جهرم بوده است که با توجه به عدم دسترسی به جامعه با توجه به شرایط کرونا، بر اساس فرمول کوکران تعداد 120 نفر به عنوان حجم نمونه محاسبه شد، ابزارتحقیق شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن، پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز می باشد.
هوش هیجانی (EQ) 1 به عنوان یک توانایی، عبارت است از ظرفیت ادراك، ابراز، شناخت، کاربرد و ادارة هیجانهاي خود و دیگران (مایر و سالوی 2 ،1997) و مجموعه ای از توانایی ها، کفایت ها ومهارت های غیر شناختی که توانایی فرد را برای کسب موفقیت در مقابله با اقتضائات و فشارهای محیطی تحت تاثیر قرار می دهد 3 n"/>n"/>،19 > از آنجا که مؤلفه هاي اساسی هوش هیجانی عبارت است از توانایی فهم هیجانات دیگران و توانایی تنظیم و مهار خود و دیگران به شیوه سازگارانه، انتظار می رود افرادي که هوش هیجانی بالاتري دارند سازگاري اجتماعی و مهارت هاي اجتماعی بهتري نشان دهند.