Abstract:
روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده و هدف آن ارائه مدل توسعه استراتژیهای گردشگری با استفاده از رسانههای نوین درراستای سند چشم انداز بیست ساله (افق1404) است که در آن به بررسی کارکردها و ویژگیهای رسانههای نوین در جامعه و استراتژیهای گردشگری، سند چشم انداز گردشگری، الگوهای نظری ارتباطات توسعه و مدیریت گردشگری میپردازد. برای بررسی روابط علی بین متغیرها از معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده شد، برای دست یافتن به مدل ساختاری طی دو مرحله پرسشنامه بین اساتید ارتباطات و رسانه گردشگری در مرحله اول و در مرحله بعد جهت آزمون مدل بین مدیران و کارشناسان گردشگری توزیع شد. تا در نهایت مدل ساختاری حاصل گردد.
مهمترین دستاورد این تحقیق، ارائه مدلی است که تاثیر کارکردهای رسانههای نوین بر توسعه استراتژیهای گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات را نشان داده است. با تایید فرضیه اصلی یعنی تاثیر رسانههای نوین بر توسعه استراتژیهای گردشگری مشخص گردید رسانههای نوین با 0. 89و عدد معنی داری برابر 12. 47 بر توسعه استراتژیهای گردشگری تاثیر مثبت و معنی داری دارند.
براساس اینکه رسانههای نوین کارکردهای خود را به درستی ایفا نمایند میتوانند از نقش واسط بودن گامی فراتر نهاده و در کلیه فرایندهای توسعه استراتژیهای گردشگری نقش داشته باشند. در این صورت رسانهها تنها به عنوان ابزار به کار نمیروند، بلکه به لحاظ اهمیت جزء یکی از ارکان مهم توسعه استراتژیهای گردشگری به حساب میآیند. نتایج نشان داد از میان کارکردهای رسانهها کارکرد بسیج کنندگی با 0. 71درصد وکارکرد همبستگی رسانههای نوین با 0. 69درصد بیشترین تاثیر را از میان کارکردهای رسانههای نوین در توسعه استراتژیهای گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته است.
The purpose of this study provides a model for tourism development strategies using new media in regard of 20 year vision deed to investigate the function and characteristics of new media in society and tourism strategy¡ 20 year vision (2025)¡ tourism development and management deals with theoretical models. The method of data collection is descriptive - survey and its implementation is Delphi. The heuristic model is intended to clarify a model which 40 university professor''s & tourism specialist have participated to achieve this goal. According to the main research question¡ Patterns of tourism development strategies using new media in line with twenty-year vision deed and The main hypothesis of significant relationship between tourism development strategies and Playing an essential function of new media and using expert opinions and Content analysis to Confirm the hypothesis¡ we provide a model upon which the new media plays its function properly and it can be taken a step further of Intermediary role and has a role in all processes of tourism strategy . In this case¡ the media does not apply only as tools¡ but in terms of importance¡ it is ''considered one of the pillars of tourism development strategies''.
Machine summary:
بين ايفاي کارکرد اطلاع رساني رسانه هاي نوين و توسعه استراتژي هاي گردشگري رابطه معني داري وجود دارد.
٤. بين ايفاي کارکرد همبستگي رسانه هاي نوين و توسعه استراتژي هاي گردشگري رابطه معني - داري وجود دارد.
٥. بين ايفاي کارکرد پيوستگي و تداوم رسانه هاي نوين و توسعه استراتژي هاي گردشگري رابطه معني داري وجود دارد.
٦. بين ايفاي کارکرد تفريح و سرگرمي و توسعه استراتژي هاي گردشگري رابطه معني داري وجود دارد.
٧. بين ايفاي کارکرد بسيج کنندگي رسانه هاي نوين و توسعه استراتژي هاي گردشگري رابطه معني داري وجود دارد.
نتيجه فرضيه اصلي کارکردهاي رسانه هاي نوين تأثير مثبت و معني داري بر توسعه استراتژي گردشگري دارند.
کارکرد اطلاع رساني رسانه هاي نوين بر توسعه استراتژي هاي گردشگري تأثير مثبت و معني داري دارد.
٢. کارکرد همبستگي رسانه هاي نوين بر توسعه استراتژي هاي گردشگري تأثير مثبت و معني داري دارد.
٣. کارکرد پيوستگي و تداوم رسانه هاي نوين بر توسعه استراتژي هاي گردشگري تأثير مثبت و معني داري دارد.
٥. کارکرد بسيج کنندگي رسانه هاي نوين بر توسعه استراتژي هاي گردشگري تأثير مثبت و معني - داري دارد.
/ شکل (شماره ٣): مدل ساختاري در حالت اعداد معني داري نتيجه گيري مهم ترين دستاورد اين تحقيق ، ارائه مدلي است که تأثير کارکردهاي رسانه هاي نوين بر توسـعه استراتژي هاي گردشگري را نشان داده است .
Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet - the state of tourism research.