Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تکرار فعالیت های گفتاری زبان انگلیسی با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی و صحت گفتار دانش آموزان تیزهوش بود. دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه هشتم مدارس تیزهوشان استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1401-1400 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. از این میان تعداد 22 دانش آموز دختر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان در کلاس زبان انگلیسی خود طی 12 جلسه در معرض تکرار فعالیت های گفتاری منطبق با کتاب درسی به صورت زمان دار با استفاده از تکنیک 4/3/2 قرار گرفتند. مقیاس سنجش روانی گفتار تعداد واژه بیان شده در هر دقیقه و تعداد مکث اتفاق افتاده در هر 100 کلمه بود و برای سنجش صحت کلام از شمارش تعداد خطاهای واژگانی و دستوری اتفاق افتاده در هر 100 کلمه استفاده شد. نتایج نشان داد که تکرار فعالیت های گفتاری با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی گفتار دانش آموزان تأثیر مثبت و معنی داری داشته است، این در حالی است که صحت گفتار آنان از این مداخله تأثیر نپذیرفته است و تغییر معنی داری در آن روی نداده است. نتایج پژوهش حاضر میتواند راه گشای طراحان دوره ها و محتوای آموزشی، معلمان و مدرسان زبان انگلیسی در راستای انتخاب و استفاده هوشمندانه از تکنیک 4/3/2 برای پرورش هر چه بیشتر روانی کلام زبان آموزان باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of repeating English-speaking activities using the 2/3/4 technique on the fluency and correctness of speech of talented students. Female students studying in the eighth grade of talented schools in South Khorasan Province in the academic year of 1400-1401 formed the statistical population of this research. Among these, 22 female students were selected using available sampling method. During 12 sessions, the students in their English class were exposed to repeating speaking activities according to the textbook in a timed manner using the 2/3/4 technique. The scale of speech fluency was the number of words spoken per minute and the number of pauses per 100 words, and the number of lexical and grammatical errors per 100 words was used to measure speech accuracy. The results showed that the repetition of speaking activities using the 2.3.4 technique had a positive and significant effect on the fluency of students' speech (p<0.01), while the correctness of their speech improved from this intervention. It has not been affected and there has been no significant change in it. The results of the present research can open the way for designers of courses and educational content, teachers and instructors of English language in order to choose and use the 2/3/4 technique intelligently to develop the language fluency of language learners as much as possible..
Machine summary:
از آن جايي که اين دانش آموزان متفاوت فکر ميکنند و نيازهاي علمي، اجتماعي و عاطفي ويژه اي دارند، در حوزه آموزش و پرورش نيز قطعاً نيازهاي منحصر به فردي خواهند داشت (موجي ٨، ٢٠١٠) و عدم شناخت نيازهاي آموزشيشان ، 1 Grammar-focused teaching 2 Form-focused teaching 3 Communicative Language Teaching 4 Alavimoghaddam 5 Afrooz 6 Gifted students 7 Neihart & Tan 8 Mooji 225 احتمال خطر شکست علمي را در آنان قوت ميبخشد (هرتزبرگ داويس ١، ٢٠٠٩).
هدف از پژوهش حاضر آشکارسازي تأثير نوع خاصي از تکرار فعاليت هاي گفتاري موسوم به تکنيک ٤/٣/٢ بر به فعليت رساندن توانايي بالقوه دانش آموزان تيزهوش در مهارت گفتاريشان در دوُ بعد رواني و صحت کلام است .
در اين تکنيک ابتدا زبان آموز چند دقيقه اي را 1 Moss & Ross-Feldman 2 Oral tasks 3 Task repetition 4 Bygate & Samuda 5 4/3/2 technique 6 Fluency 227 صرف آماده سازي صحبت خود درباره يک موضوع معيّن ميکند.
مولينا و بريزمستر١ (٢٠١٧) در اقدام پژوهي انجام شده درباره تأثير تکنيک ٤/٣/٢ بر رواني صحبت کردن زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي در بين دانشجويان شيليايي به اين نتيجه دست يافتند که تعداد کلمات در واحد دقيقه بيشتر و مکث هاي اتفاق افتاده کمتر شد و بنابراين در حالت کلي رواني کلام به ميزان کمي بهبود يافت .
از اين بين تعداد ٢٢ دانش آموز دختر يکي از مدارس تيزهوشان به عنوان 1 Garside 2 Thai & Boers 3 Permata, Rozimela, & Refnaldi 4 Jasim & Hamid Abbas 231 گروه نمونه انتخاب شدند.