Abstract:
سابقه و هدف: پرورش تفکر انتقادی یکی از مهمترین اهداف آموزش عالی در هر کشوری است. با توجه به مباحث جنجالبرانگیز پیرامون نقش مذهب و باورهای دینی در زندگی انسان و گزارشاتی مبنی بر تاثیرپذیری تفکر انتقادی از باورهای دینی، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و باورهای دینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-همبستگی روی 154 نفر (79 دختر و 75 پسر) از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399 به روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد سنجش مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و باورهای دینی Glock و Stark استفاده شد که روایی و پایایی آنها در مطالعات مختلف تایید شده است. برای بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و دینداری از ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS نسخه 18 استفاده شد و مقدار p کمتر از 05/0 بهعنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: تعداد 75 نفر (5/48 درصد) از دانشجویان بررسیشده پسر و 79 نفر (5/51 درصد) دختر با میانگین سنی 2/3 ±1/23 بودند. میانگین نمرات تفکر انتقادی و باورهای دینی دانشجویان به ترتیب 7/4± 95/12 و 4/17± 88/76 بود. نتایج حاکی از آن بود که بین میانگین نمرات تفکر انتقادی و باورهای دینی رابطه آماری معنیداری وجود ندارد (061/0-=r، 455/0=p).
استنتاج: یافتهها نشان داد بین تفکر انتقادی و باورهای دینی دانشجویان رابطه معنیداری وجود ندارد؛ یعنی تفکر انتقادی و باورهای دینی بهطور ذاتی ناسازگار نبودند و باورهای دینی برای دانشجویان در مقابل اندیشهورزی و تفکر انتقادی محدودیت و مانع ایجاد نکرده است.
Background and Purpose: Fostering critical thinking is one of the most important goals of higher education in any country. Considering the controversial issues regarding the role of religious beliefs in human life and reports on the impact of critical thinking on religious beliefs, the present study aimed to investigate the Relationship between critical thinking and religious beliefs in medical students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2020.
Materials and Methods: This descriptive-correlational study was performed on 154 (79 female and 75 male) medical students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2020 by convenience sampling method. The California Critical Thinking Skills Test (Form B) and Glock and Stark's questionnaires were used for data collection. To investigate the Relationship between critical thinking skill and religiosity, the data were analyzed in SPSS software (version 18) using the Pearson correlation coefficient. A p-value less than 0.05 was considered statistically significant.
Results: Regarding gender, 75 (48.5%) students were male, and 79 (51.5%) cases were female, with a mean age of 23.1±3.2 years. The mean scores of students' critical thinking skills and religious beliefs were obtained at 12.95±4.7 and 76.88± 17 17.4, respectively. The results demonstrated no statistically significant relationship between the mean scores of critical thinking skills and religious beliefs (r = -0.01, P= 0.455).
Conclusion: As evidenced by the results of this study, there was no significant relationship between critical thinking skills and the religiosity of students. That is to say, critical thinking and religious beliefs are not inherently incompatible, and religious beliefs do not create a barrier to students' critical thinking.
Machine summary:
بررسی رابطه بین تفکر انتقادي و باورهای دینی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عبدالحسین شکورنیا1*، رضا شریفینیا2 مقدمه تفکر انتقادی (Critical thinking) یکی از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت در قرن بیستویکم است که توجه محققان و کارشناسان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است.
بررسی پژوهشهای انجامشده در این زمینه نشان میدهد در سالهای اخیر، رابطه بین مهارتهای تفکر انتقادی و دینداری مورد توجه متفکران و محققان این حوزه قرار گرفته و مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است که نتایج متفاوتی داشتهاند (9-7).
ازاینرو، این مطالعه با هدف بررسی وضعیت و رابطه تفکر انتقادی و باورهای دینی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است.
جدول 1: میانگین و انحراف معیار متغیرهای بررسیشده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 2: ماتريس همبستگي بين خردهمقیاسهای تفكر انتقادي و ابعاد باورهای مذهبی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث این مطالعه به بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد دینداری در میان دانشجویان پزشکی پرداخته است.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین میزان تفکر انتقادی و باورهای دینی دانشجویان رابطه معنیداری وجود ندارد.
Trend of critical thinking skill researches in biology education journals across Indonesia: From research design to data analysis.
Reducing pseudoscientific and paranormal beliefs in university students through a course in science and critical thinking.
Critical thinking skills of medical students at ahvaz jundishapur university of medical sciences.
Study of critical thinking skills among medical students of hamadan university of medical sciences.