Abstract:
مقدمه: یکی از مشکلات اجتماعی انسان در روزگار معاصر "فقدان هویت" بخصوص در مواجه با معماری مدرن میباشد که نتیجه تعامل انسان با این نوع معماری میباشد. در مقابل معماری مدرن، معماری سنتی شهرها "حس بودن " در مخاطب را ایجاد میکند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه فضای چندگانه حسی بازار سنتی کرمان به عنوان یک نمونه از معماری سنتی در شکلگیری هویت درفرآیند ادراک مخاطب میباشد. داده و روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی میباشد که از روش درون یابی معکوس فاصله برای تحلیل دادههای مکانی و از روش استدلال منطقی برای استنباط از خروجیهای نرمافزار GIS و SPSS که به ترتبب به شکل نقشههای پهنهبندی و جداول و نمودارهای آماری میباشد استفاده میشود. یافتهها: از مقایسۀ فضاهای چندگانه حسی بازار سنّتی کرمان، فهمیده میشود که وزن و شدّت مناظر حسی (مولفههای محیطی_ادراکی) از دیدگاه مخاطبان متفاوت است و منظر بویایی_چشایی بیشترین شدت و منظر بینایی د رکنار منظر بساوایی کمترین شدت را دارند. از طرفی از مقایسه فضاهای چندکارکردی بازار از نقطه نظر مولفههای محیطی_ادراکی نتیجه میشود که شدت این مولفهها در این فضاها بهترتیب از زیاد به کم، متعلق به 1- قدمگاه، 2- چهارسوق، 3- بازار گنجعلیخان، 4- بازار اختیاری، 5- بازار حاجآقاعلی، 6- قیصریۀ ابراهیمخان، 7- میدان گنجعلیخان، 8- بازار وکیل، 9- بازار مظفری و 10- بازار نقّارخانه و سراجی است. نتیجهگیری: فضای چندگانه حسی و فضای چندکارکردی بازار سنتی کرمان از طریق هم افزایی حسی در راستای تشدید میزان مولفههای محیطی_ادراکی در روند ادراک چندحسی، سبب هویتمندی بازار سنتی در ذهن مخاطب میشود و از طرفی هویت اجتماعی فرد در این نوع معماری را افزایش میدهد که این امر به دلیل ویژگیهای خاص کالبدی_کارکردی_اجتماعی بازار سنتی کرمان و همچنین ساختار سیستماتیک این بازار میباشد.
Introduction: one of the human social problems in modern times is the lack of identity especially facing modern architecture. Contrary to modern architecture, the cities' traditional architecture creates a sense of "being" in the viewers. This study aims to investigate the role of the multisensory space of the Kerman traditional market as a sample of the traditional architecture in forming the identity in the process of the viewer's perception. Data and Method: The present study is applied and descriptive-analytical. At first, the assessable indicators are obtained by the text content analysis, and then examined in GIS software with the IDW method. The logical reasoning method is used to infer the outputs of GIS and SPSS. Results: By comparing the multisensory spaces of the Kerman traditional market through the GIS map layouts, which show the zoning of the intensity distribution of the sensory landscapes in the traditional market, it is figured out that the weight and intensity of the sensory landscapes (environmental-perceptional components) are different from the viewers’ point of view and taste-smell landscape has the greatest intensity and vision landscape along with tactile landscape have the lowest intensity. Conclusion:Multisensory space and multifunctional space of the Kerman traditional market results in the formation of the identity of the traditional market through sensory synergy for intensification of the environmental-perceptional components in the process of multisensory perception and on the other hand, increases the individual’s social identity in this type of architecture. This is due to the special physical-functional-social features of the Kerman traditional market and the systematic structure of this market.