Abstract:
پلورالیسم برلین وامدار تاثیرات عمیقی است که وی اولا از جریان کلاسیک یا روشنگری در راستای عینیت باوری و واقع گرایی تجربه محور و ثانیا از جریان رمانتیسم به عنوان قوی ترین جریان ضد تفکر روشنگری پذیرفته است. برلین برای جرح و تعدیل افراط گری های متدولوژیک تفکر روشنگری به سراغ آنتی تز این جریان یعنی جریان رمانتیسم رفته ودر برابر اصحاب روشنگری که تاریخ را به عنوان یک مجموعۀ دارای روابط علی و معلولی و به نوعی یک علم می نگریستند، جبهه گرفته سعی دارد بر این نظر پافشاری نماید که تاریخ برساخته اراده های آزاد انسانهاست نه الگویی از پیش داده و دارای چهارچوب از پیش تعیین شده. از سوی دیگر واقع گرایی و تجربه باوری کلاسیک مغز و هسته اصلی پلورالیسم تاریخی برلین است. او می خواهد در عین حال به واقع گرایی تاریخی نیز پایبند بماند لذا هرگونه تفسیر فراواقع گرایانه و متافیزیکی از پدیده های تاریخی را طرد کرده، سعی نمود تاثیرات مخرب نگرش روشنگری که به جبر باوری در همه اقسامش از جمله جبرباوری تاریخی می انجامید را با تلفیق انگاره های رمانتیکی تعدیل نموده با سنتز عناصر به زعم خود مثبت این دو جریان تاریخ باوری را به نفع آزادی و بر مهمل پلورالیسم بنشاند. با عطف توجه به این نکات، این نوشتار سعی بر آن دارد اولا سهم ایده های رمانتیک و روشنگری را در برداشت مفهوم تاریخ از منظر برلین روشن ساخته و تفسیری نوین از تاریخیت مد نظر او ارائه دهد. ثانیا قصد بر آن است تا مدلل سازیم تلفیق عناصراین دو جریان تعارضی در تاریخ باوری و اندیشه تاریخ نگری پلورالیستی وی ایجاد کرده است. یعنی باور به ایده های رمانتیکی او را در دام نسبیت گرایی تاریخی که در نقطه مقابل تجربه گرایی واقع گرایانه روشنگری است قرار می دهد. بنابراین این مقاله سعی دارد با روشی توصیفی - تحلیلی اثبات نماید اولا کدام یک از انگاره های دو سنت روشنگری و رمانتیسم در اندیشه برلین با یکدیگر تلفیق یافته اند و در وهله بعد تعارض پایدار تلفیق انگاره های رمانتیک و روشنگری یا کلاسیک در تاریخ باوری پلورالیستی برلین را بوضوح مدلل نموده و نقاط ناسازگار و متعارض این سنتز را شرح و بسط دهد.
The Berlin Pluralist thought has also played its particular impact on his view. There should be interest between all aspects of his thought, coherence and interest. Hence, looking at history should also be tracked within the framework of his pluralist attitude. His pluralism is a profound impact that he has accepted from the flow of romantism as the strongest or at least one of the strongest opposing streets of Western philosophical thinking. Here, Berlin is also an opposing thinker and the romantic ideas of the history of his pluralist belief. The common thinking current, the history of a coherent entire, has a pattern and definite rules, in many cases predictable and even as an inventory of a transcendental identity, which even holds on the will of humans and chooses its path. He is deeply influenced by Vico and herder every two of the most important romantics of the critic of enlightenment, and against not only the Western tradition, but especially the enlightenment companions that looked at history as a collection of causal and disabled relationships, and some kind of science,
Machine summary:
غرب شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی )، سال ١٢، شمارة ٢، پاییز و زمستان ١٤٠٠، ١٢٩-١٦٧ پلورالیسم تاریخی و نسبی گرایی از نظر آیزایا برلین محسن فاضلی * علی اکبر احمدی افرمجانی ** چکیده پلورالیسم برلین وامدار تاثیرات عمیقی است که وی اولا از جریان کلاسیک یـا روشـنگری در راستای عینیت باوری و واقع گرایی تجربه محور و ثانیا از جریان رمانتیسـم بـه عنـوان قوی ترین جریان ضد تفکر روشنگری پذیرفته است .
او می خواهد در عین حال به واقع گرایی تاریخی نیز پایبند بماند لذا هرگونه تفسیر فراواقع گرایانه و متافیزیکی از پدیده های تـاریخی را طـرد کـرده ، سعی نمود تاثیرات مخرب نگرش روشنگری که به جبر باوری در همه اقسـامش از جملـه جبرباوری تاریخی می انجامید را با تلفیق انگاره های رمانتیکی تعدیل نموده با سنتز عناصر به زعم خود مثبت این دو جریان تاریخ بـاوری را بـه نفـع آزادی و بـر مهمـل پلورالیسـم 1 * دانشجوی دکتری رشتۀ فلسفه ، دانشکدة حقوق ، الهیات و فلسفه ، واحد علوم و تحقیقـات ، دانشـگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران ، mohsen_btr@yahoo.
آنچـه اصـالت دارد و گویـای واقعیت حیات انسان و جهان است کثرت و گوناگونی است ٣- با ایـن تفاسـیر هـیچ راه و روش مشخصی برای رسیدن به حقیقت از پیش موجود (که خـود امـری موهـوم اسـت ) ١٣٦ غرب شناسی بنیادی، سال ١٢، شمارة ٢، پاییز و زمستان ١٤٠٠ وجود ندارد بلکه حتی در وجهی افراطی می توان گفت بـه عـدد انسـان هـای موجـود در جهان حقیقت وجود دارد ازین رو راه های رسیدن به حقیقت نیز می تواند بی شمار باشـد.