Abstract:
این پژوهش باهدف تاثیر حاکمیت شرکتی بر سرمایه اجتماعی و استراتژی رقابتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس
اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش جامعه آماری این
پژوهش را کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل دادهاند که به روش حذف سیستماتیک ۱۰۰
شرکت انتخاب گردید. روش پژوهش از نوع همبستگی بر اساس آزمون رگرسیون و مبتنی بر دادههای پنل است. بهمنظور
سنجش سرمایه اجتماعی جامعه آماری متشکل از تمامی کارکنان شرکت های بورسی می باشد که باتوجه به نامحدود
بودن جامعه آماری» + نفر به روش تصادفی در دسترس» به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. یافتههای این پژوهش
در خصوص فرضیه اول نشان میدهد که حاکمیت شرکتی بر سرمایه اجتماعی تاثیر معناداری دارد. همچنین تجزیه و
تحلیل در خصوص فرضیه دوم نشان داد که حاکمیت شرکتی بر استراتژی رقابتی تاثیر معناداری دارد. نتیجه پژوهش
نشان میدهدء مشتریان و سهامداران برای شرکتء نوعی سرمایه اجتماعی است؛ حاکمیت شرکتی با ایجاد ساز و کار
مناسب میتواند سرمایه اجتماعی را افزایش دهد و با ایجاد نوآوری در رقابت با سایر شرکتها بازدهی کارایی شرکت را
بهبود بخشد
Machine summary:
يافته هاي اين پژوهش در خصوص فرضيه اول نشان مي دهد که حاکميت شرکتي بر سرمايه اجتماعي تأثير معناداري دارد.
نتيجه پژوهش نشان ميدهد، مشتريان و سهامداران براي شرکت ، نوعي سرمايه اجتماعي است ؛ حاکميت شرکتي با ايجاد ساز و کار مناسب مي تواند سرمايه اجتماعي را افزايش دهد و با ايجاد نوآوري در رقابت با ساير شرکت ها بازدهي کارايي شرکت را بهبود بخشد.
سوال ديگري که در اين پژوهش قابل بحث است اينکه چگونه حاکميت شرکتي بر رقابت بازار محصول تأثير مي گذارد، مديران شرکت هايي که بيش از حد ارزش گذاري کرده اند دو گزينه دارند؛ از يک طرف ، مديران مي توانند به بازار اجازه دهند تا حقيقت بيش از حد ارزش گذاري را منعکس کند و اجازه دهند قيمت سهام متورم به سطح منصفانه خود کاهش يابد.
براي بررسي اين موضوع با استفاده از ١١٨ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بين سال هاي ١٣٩٤ تا ١٣٩٨ با استفاده از رگرسيون خطي به بررسي و تجزيه و تحليل اين موضوع پرداخته شد که نتايج آزمون نشان داد حاکميت شرکتي و مديريت سود رابطه معناداري دارند همچنين در ديگر نتايج آزمون فرضيه ها مشاهده شد که رقابت در بازار محصول و قدرت بازار 1- Shah, I.
هاشمي و مشعشعي (١٣٩٧) در پژوهشي به بررسي تاثير سازوکارهاي حاکميت شرکتي بر رابطه بين احساسات سرمايه گذار و تصميمات سرمايه گذاري شرکت ها پرداختند.
٧- نتيجه گيري اين پژوهش با مطالعه تاثير حاکميت شرکتي بر سرمايه اجتماعي و استراتژي رقابتي (شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ) طي بازه زماني ١٣٩٦-١٤٠٠، مورد بررسي قرار گرفته است .