هم زمان با رشد مباحث معرفت شناختی در اروپا و تبیین انواع سازوکارهای عقلانیت ، در دنیای اسلام نیز رگه هایی از تلاش های معرفت شناختی حول عقلانیت و توجیه معرفتی قابل مشاهده است .
از جمله انها میتوان به اعتقاد به درون گرایی در اصولیها و برون گرایی در اخباریها بدون ارتباط بین سنت اسلامی و فلسفه غرب و یا نزاع بر سر چگونگی پاسخ به مسيله گتیه اشاره کرد.
نظریه توالد ذاتی با رویکردی میانه بین عقل گرایی و تجربه گرایی که یکی از مشهورترین (و شاید کامل ترین ) نظریه های معرفتی اسلامی در خصوص حل مسيله استقراء است ، از دیگر تلاش های معرفت شناختی صورت گرفته در سنت اسلامی هم زمان با طرح مباحث مفصل در خصوص حل معضل استقراء در دنیای غرب به حساب میاید.
هدف از انجام این تحقیق طرح ایده بهره گیری از دقت های معرفت شناختی سنت اسلامی و غرب در پژوهش های شناختی مختص به هر نحله است . با توجه به اینکه در دنیای غرب به لوازم معرفت شناختی درون گرایی و برون گرایی به صورت مفصل تری توجه شده ، میتوان با بهره گیری از این لوازم معرفت شناختی احصاءشده ، سازوکارهای استنباط احکام الهی از ادله انها را در سنت اسلامی تقویت کرد. از طرف دیگر، توجه به ساختارهایی نو از عقلانیت که در سنت اسلامی مطرح شده ، موجب تجدید نظر معرفت شناسان غربی در تقسیم بندی فعلی ساختارهای توجیه در معرفت شناسی خواهد شد.
During the development of epistemological matters and explanation of
various intellectual mechanisms in Europe, the epistemological efforts on
intellectuality and epistemic justification can be seen in the Islamic world,
too.
Usulies ‘belief in internalism and Akhbaries’ acceptance of externalism
(despite there was not any relation between Islamic tradition and western
philosophy) or arguing on the various ways of solving gettier problem are
some examples of these efforts.
The theory of essential production that is a view between rationalism
and empiricism is one of the most famous (or maybe the best) epistemic
theories appealed to for solving induction problem in the Islamic world, at
the same time that lengthy debates about solving the problem of induction
was offered in the west. Our aim in this paper is proposing the idea of the
possibility of using epistemological sophistications of Islamic and western
traditions in their special epistemic investigations.
By noting that the epistemic implications of internalism and externalism
is explored in more details in the west, we can use these implications for
improvement of mechanisms of derivating divine orders from their reasons.
On the other hand, evoking new structures of intellectuality which
suggested in Islamic tradition can lead to reconsideration of current
categorizations of justification structures of epistemology that are suggested
by western epistemologies.