Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش فارسی با استفاده از نقاشی بر مولفههای خلاقیت دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پایه اول ابتدایی ناحیه یک ساری در سال تحصیلی 1400 -1401 بود. از جامعه پژوهش ابتدا 10 مدرسه ابتدایی به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد، از این تعداد تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. این کودکان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه هرکدام 15 نفر تقسیم شد. در گروه آزمایش، به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای آموزش الفبای فارسی با نقاشی برگزار شد؛ ولی گروه گواه هیچ دوره آموزشی را دریافت نکرد. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش، از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خلاقیت تورنس (1992) و برنامه مداخله آموزش الفبای فارسی با نقاشی بر اساس کتاب کار تیموری (1396) بود. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس برای بررسی فرضیههای پژوهش استفاده گردید. نتایج آماری با استفاده از نرمافزار آماری 25-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج نشان داد تحلیل کوواریانسهای (MANCOVA) در پیشآزمون تا پسآزمون، مقدار احتمال به ازای اثر گروه برابر با (0. 000) شده و کمتر از سطح معنی داری 0. 05 است. همچنین یافتههای حاکی از آن بود که اثر بخشی جلسات آموزش فارسی با استفاده از نقاشی بر مولفههای خلاقیت (سیالی، F=693. 590، انعطاف، F=97. 932، ابتکار، F=320. 679 بسط با جزئیات F=11. 148) دانشآموزان در مرحله پسآزمون تغییرات چشمگیرتری نسبت به مرحله پیشآزمون داشته است. بنابراین آموزش فارسی با استفاده از نقاشی بر خلاقیت دانشآموزان تاثیر دارد.
Machine summary:
لذا محقق در صدد پاسخ به اين سوال است که آيا آموزش فارسي با استفاده از نقاشي بر خلاقيت دانش آموزان پايه اول مدارس ناحيه يک ساري تاثير دارد؟ روش روش اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي و طرح مورد استفاده از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بوده است .
بنابراين ميتوان گفت آموزش فارسي با استفاده از نقاشي بر مولفه سيالي خلاقيت دانش آموزان پايه اول مدارس ناحيه يک ساري تاثير دارد و فرضيه فوق تأييد شده است .
بنابراين ميتوان گفت آموزش فارسي با استفاده از نقاشي بر مولفه انعطاف خلاقيت دانش آموزان پايه اول مدارس ناحيه يک ساري تاثير دارد و فرضيه فوق تأييد شده است .
بنابراين ميتوان گفت آموزش فارسي با استفاده از نقاشي بر مولفه ابتکار خلاقيت دانش آموزان پايه اول مدارس ناحيه يک ساري تاثير دارد و فرضيه فوق تأييد شده است .
بنابراين ميتوان گفت آموزش فارسي با استفاده از نقاشي بر مولفه بسط با جزئيات خلاقيت دانش آموزان پايه اول مدارس ناحيه يک ساري تاثير دارد و فرضيه فوق تأييد شده است .
اين نتايج با نتايج پژوهش هاي رنجبر (١٤٠٠)، بروجردي و همکاران (١٣٩٩)، قدم زن و ناظري (١٣٩٨)، فزايي و عايري (١٣٩٧)، پاکيزه (١٣٩٦)، حسن پور و نيک نام (١٣٩٦)، محققي و همکاران (١٣٩٥)، شوکت پور و همکاران (١٣٩٤)، همخواني دارد.
با توجه به بررسي فرضيه سوم که نشان داد آموزش فارسي با استفاده از نقاشي بر مولفه ابتکار خلاقيت دانش آموزان پايه اول مدارس ناحيه يک ساري تاثير دارد؛ در تبيين اين يافته بايد گفت که هدف عمده تمامي نهادهاي آموزشي و پرورشي ايجاد توانايي حل مسئله و خلاقيت در دانش آموزان است .