Abstract:
یادگیرندگان دارای تفاوتهای فردی قابلتوجهی در مقوله یادگیری هستند که اغلب به نظر میرسد بیشتر کلاسهای درس کمتر به این موضوع توجه میکنند. موضوع این مقاله کاربرد ابزار آموزشی در مباحث ریاضی ششم ابتدایی است که با عنوان تحلیل محتوای ریاضی ششم براساس کاربست ابزار آموزشی به نگارش در آمده است. هدف از این مقاله تحلیل و بررسی محتوای کتاب ریاضی ششم دبستان و یافتن ابزار آموزشی مناسب برای به کارگرفتن در آموزش آن محتوا است. روش پژوهش کیفی- توصیفی با استناد بر منابع کتابخانهای و الکترونیکی و مقالات علمی است. پیشینهی این پژوهش بیانگر ضرورت و اهمیت استفاده از ابزار آموزشی در روند تدریس است و به بررسی سبکهای مختلف شناختی کودکان و تعاریف گوناگون سبکهای یادگیری پرداخته است. در این پژوهش ما ابتدا علت به کاربردن ابزارهای کمک آموزشی درکلاس راشناسایی کرده که در واقع همان وجود سبکهای یادگیری مختلف در دانشآموزان است که یک نوع از آن سبک دستوری است و پس از آن به بیان اهداف جزئی درسهای کتاب ریاضی ششم پرداخته و طبق اهداف آن ابزار مناسب را پیشنهاد کردهایم. امید داریم معلمان و کارشناسان تعلیم و تربیت با بکارگیری این ابزارها درکلاس یادگیری پایداری برای فراگیر به وجود آورند.
Machine summary:
در اين پژوهش ما ابتدا علت به کاربردن ابزارهاي کمک آموزشي درکلاس راشناسايي کرده که در واقع همان وجود سبک هاي يادگيري مختلف در دانش آموزان است که يک نوع از آن سبک دستوري است و پس از آن به بيان اهداف جزئي درس هاي کتاب رياضي ششم پرداخته و طبق اهداف آن ابزار مناسب را پيشنهاد کرده ايم .
275 پژوهش کنوني به دنبال پاسخ به اين سوال است که : ــ کدام يک از محتواهاي آموزشي رياضي ششم را ميتوان با کمک ابزار آموزشي مفهوم سازي کرد؟ ــ استفاده از ابزارهاي آموزشي براي انواع سبک هاي يادگيري دانش آموزان مناسب است ؟ ــ کدام يک از انواع ابزارهاي آموزشي براي استفاده در کلاس درس بهتر است ؟ اهداف پژوهش هدف اصلي از انجام اين پژوهش تحليل و بررسي محتواي کتاب رياضي ششم دبستان و يافتن ابزار آموزشي مناسب براي به کارگرفتن در آموزش آن محتوا است .
طبق بررسي جزئي اهداف و طراحي ابزارهاي متناسب با آن ميتوان به اين نتيجه رسيد با اينکه پايه ي ششم از دوره اول ابتدايي فاصله ي بيشتري دارد و محتواي کتاب رياضي آن نيز به متوسطه اول نزديک است 283 ميتوان با به کارگيري ابزارهاي متنوع متناسب با انواع سبک ها و تفاوت هاي فردي، يادگيري را براي دانش آموزان تسهيل کرد، که در بعضي عناوين از ابزارهاي سازماني و بيشتر آن ها از ابزارهايي که با طراحي و توليد دانش آموز و نظارت معلم است به کارگرفته شده است .