Abstract:
در عصر امروز با توجه به پیچیدگی جوامع و بروز نابهنجاریهای روانی و رفتاری در بین کودکان و نوجوانان، لزوم پرداختن به فرایند اجتماعی شدن آنها و مطرح کردن راهبردهای صحیح برای تقویت و شکوفایی این پدیده بیش از بیش احساس میشود. از اینرو در مقاله پیشرو قصد داریم به بررسی شناخت معلمان از میزان رشد اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدائی و تاثیر آن بر تدریس آنان بپردازیم. روش پژوهش حاضر کیفی میباشد و با تبیین منابع و اسناد علمی موجود در این زمینه به بررسی بهتر این موضوع میپردازیم. درنهایت نیز بعد از بررسی پیشینه تحقیقاتی و نظریه دانشمندان و صاحبنظران در این رابطه به این نتیجه دست یافتیم که رشد اجتماعی در تعامل دانشآموزان با معلمان، والدین و همسالان در طول مهرومومهای اولیهی زندگی شکل میگیرد و در طول زمان گسترش مییابد. بنابراین شناخت و توجه به رشد اجتماعی دانشآموزان در مدرسه جهت برقراری ارتباط با وی و... اهمیت زیادی دارد.
Machine summary:
com واژه هايکليدي چکيده در عصر امروز با توجه به پيچيدگي جوامع و بروز نابهنجاري هاي رواني و رفتاري در بين کودکان و نوجوانان ، لزوم پرداختن به فرايند اجتماعي شدن آن ها و مطرح آموزش و يادگيري کردن راهبردهاي صحيح براي تقويت و شکوفايي اين پديده بيش از بيش احساس ميشود.
ماريامونته سوري بازي را مدرسه بزرگي ميداند که کودک در آن آموزش مييابد و نيروي بدني، ذهني و اجتماعي او رشد ميکند و براي زندگي کردن از هر جهت آماده ميشود در مورد نقش بازي در اجتماعي شدن نظرات متفاوتي وجود دارد.
مارگارت ، آربارچينال (٢٠٠١) در پژوهشي تحت عنوان «بررسي ارتباط بين کيفيت و نگهداري کودکان خردسال با رشد شناختي و اجتماعي آن ها در مقاطع تحصيلي بالاتر» رشد اجتماعي و شناختي ٧٣٣ کودک را در يک تحقيق طولي از طريق به کارگيري پرسشنامه محقق ساخته و مورد بررسي قرار داد و نتايج نشان داد تجارب کودک در سال هاي اوليه زندگي در محيط هاي آموزشي باوجود اينکه از محدوديت هاي زيادي برخوردارند تأثير بسيار زيادي بر رشد اجتماعي و شناختي آنان دارند و کودکان استفاده کننده از مهدهاي کودک در ابعاد تحول شناختي و اجتماعي بهتر و متحول تر از کودکان همين گروه سني که از مهدکودک استفاده نميکنند ميباشند (ابري، حاج يوسفي، حاجي بابايي، رهگذر، ١٣٩٠).
در تحقيقات متعددي که در کودکان پيش دبستاني و دبستاني توسط ، cezden،courtney انجام گرفته ، نشان داده شده است که ايجاد فرصت هاي زبان شفاهي در خانه و محيط آموزشي و تشويق کودکان براي حرف زدن در سنين پايين تر و بعد از آن ، منجر به رشد اجتماعي کودکان ميگردد (وهاب ، شهيم ، جعفري، اوريادي زنجاني، ١٣٩١).
توجه به اين نکته نيز حائز اهميت است که مهارت هاي اجتماعي کودکان در موفقيت هاي تحصيلي و سازش يافتي بعدي آن ها نقش بسيار مهمي دارد (کافي، زينعلي، خسروجاويد، مياه نهري، ١٣٩٠).