Abstract:
یکی از مسائل و مشکلات اجتماعی امروز در جوامع گوناگون ناهنجاریهای رفتاری و روانی و روش های مقابله با آنهاست . تردیدی نیست که مساله ی بهداشت روانی، پیشگیری و درمان ناهنجاریهای رفتاری روز به روز اهمیت بیشتری مییابد. این تحقیق که به کیفی-تبیینی انجام شده ، به عوامل پرخاشگری
دانش آموزان و راهکارهای بهبود آن پرداخته است در این پژوهش با بهره گرفتن از ابزارهایی چون مشاهده ی رفتار، مصاحبه ، سایت های اینترنتی و منابع علمی مختلف درپی یافتن علل پرخاشگری دانش آموزان بودم . باتشخیص این موضوع که از طرفی پرخاشگری دانش آموزان ابتدائی از نوع خصمانه ی بیرونی است و از طرف دیگر، از مهم ترین علل پرخاشگری آنان ، کمبود توجه در خانواده و سایر عوامل میباشد. در نهایت با ارائه راهکارهایی چون مسئولیت دادن ، مشاوره با اولیای دانش آموزان ، تشویق به موقع ، احترام گذاشتن به خواسته هایشان و... نسبت به جلب اعتماد این کودکان وکاهش پرخاشگری آنان قدمی بردارم .
Machine summary:
(به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٣ـ سياهه ي رفتار عليرضا قبل از اجراي راهکارها تجزيه و تحليل و تفسير جداول شماره ٢و٣ بررسي جداول نشان ميدهد که بين ساعات درسي که عليرضا مورد مشاهده قرارگرفت ، در زنگ علوم که دانش آموزان در انجام فعاليت ها آزادي بيشتري داشتند، عوامل محرک رفتارهاي عليرضا فراوان تر بوده و درکلاس رياضي عليرضا به دليل علاقه به اين درس شدت پرخاشگري وي کاهش يافته بود و تمام ساعت فارسي چون علاقه اي به فعاليت هاي نوشتاري ندارد ميزان پرخاشگري وي افزايش مييابد اما در کلاس رياضي از اين جهت که کلاس تحت کنترل بيشتر معلم به واسطه ي تدريس و انجام فعاليت هاي کتاب بود.
دست زدن به پرخاشگري در تخيل ، از بين بردن قرينه هاي محيطي مؤثر در فراخوني پرخاشگري، منزوي کردن پرخاشگري و ممانعت از کاميابي آن ، ايجاد فرصت هاي مناسب و کانال هاي صحيح و مورد قبول اجتماع مانند: فعاليت ها و مسابقات ورزشي يا نقاشي و انواع هنرهاي دراماتيک (نوابي نژاد، ١٣٨١)؛ فراهم کردن امکان تخليه هيجاني، جلوگيري از تماشاي فيلم هاي خشن ، آموزش مهارت هاي اجتماعي (بناب ، ١٣٧٦) شناسايي نقاط قوت و ضعف فرزندان ، تکيه بر نقاط مثبت و تقويت روحيه آن ها، کمک به مسئوليت پذير شدن فرزندان ، توجه به علاقه ها و سرگرمي هاي آن ها به منظور پرورش استعداد هايشان ، تقسيم کارها در خانه ميان همه ي اعضا، کمک به فرزندان براي تطبيق آن ها با شرايط و برقراري ارتباط مؤثر و بهتر با ديگران ؛ کنترل خشم به مباني نظري (ديدگاه ها در منشأ و علت پرخاشگري) جنبه فيزيولوژيکي (عصب شناختي، زيست شيميايي) محرکهايي که رفتار پرخاشگرانه را موجب ميشود در دو نظام از اهميت ويژه اي برخوردار است .