Abstract:
هدف این پژوهش تحلیل محتوای تصاویر علوم تجربی دوره اول ابتدایی است. که با روش تحلیل محتوای توصیفی بررسی میزان دارا بودن فن تاکید تصاویر در کتاب درسی علوم تجربی اول ابتدایی انجام یافته است. روش شمارش این تحلیل، فراوانیها و وجود یا عدم وجود است. جامعه آماری پژوهش، کتاب علوم تجربی اول ابتدایی می باشند و نمونه شامل: تصاویر به ترتیب از فصل اول تا فصل چهاردهم کتاب علوم اول ابتدایی می باشد. کتاب درسی مهمترین مرجع برای بررسی و تحلیل داده های آموزشی است پس میتوان با شناخت و تجزیه ی اهداف کتاب درسی به اصلاح و بهبود سیستم یاد دهی یادگیری کمک کرد.
در پایه اول دبستان با توجه به اینکه دانش آموزان در محیطی جدید قرار میگیرند تلاش بر آن است که تجربه خوبی از فضای آموزشی و مدرسه برای آنان شکل گیرد بنابراین توجه به برانگیختن عواطف و توجه به حیطه ی روانی حرکتی مهم خواهد بود. تحلیل محتوای آموزشی به معلمان دانشجویان و فعالان حوزه تعلیم وتربیت کمک خواهد کرد تا با آگاهی بیشتر در جهت آموزش موثرگام بردارند. البته می توان از روش های دیگری نیز برای بهبود فرآیند تدریس استفاده کرد.
Machine summary:
که با روش تحليل محتواي توصيفي بررسي ميزان دارا بودن فن تاکيد تصاوير در کتاب درسي علوم تجربي اول ابتدايي انجام يافته است .
تعداد زياد کودکان تحت پوشش ، نقش زير بنايي داشتن براي نظام آموزش و پرورش کشور و ويژگيهاي کودکان دورة ابتدايي مي تواند از عوامل اهميت دوره ابتدايي بحساب آيد با توجه به مباحث سه گانه مطرح شده يعني اهميت کتابهاي درسي در نظام آموزش و پرورش کشور ايران و تاکيد بر آموزش دروس پايه همچون خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و علوم تجربي و همچنين اهميت دوره ابتدايي مي توان گفت که تحقيق حاضر به دليل توجه به بکارگيري اصول طراحي در تصاوير کتاب درسي علوم تجربي دوره ابتدايي از اهميت خاصي برخوردار مي شود.
بررسي چگونگي استفاده از تکنيکهاي اصل تاکيد در طراحي تصاوير کتابهاي درسي دوره ابتدايي مي تواند تبيين کننده ميزان کارآيي اين کتاب ها درتحقق اهداف نظام آموزشي کشور باشد.
در پژوهشي با هدف تحليل محتواي کتاب علوم تجربي پايه اول ابتدايي به منظور غني سازي محتواي اين کتاب درسي براي رشد و يادگيري مهارت هاي پژوهشي و اکتشافي در دانش آموزان که از روش تحليل محتوا به شکل تجزيه و تحليل کمي روي چهارده فصل استفاده گرديد دربررسي محور فن تاکيد تصاوير، دريافت شد که تصاوير از ميزان فن تاکيد بسيار کمي برخوردار است .
پيشنهادات : بر اساس پژوهش هاي انجام گرفته در کتاب علوم تجربي پايه اول ابتدايي از فن تاکيد در تصاوير بسيار کم استفاده شده است .