Abstract:
در پژوهش حاضر به بررسی و مطالعه تطبیقی ارزشیابی هیئت علمی و ارزشیابی دانشجویی در کشورهای ایران ، فرانسه و ژاپن پرداخته شده است . روش تحقیق در پژوهش حاضر روش توصیفی – تشریحی است و بر اساس روش مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش بر اساس دیدگاه جرج بردی انجام شده است . بر این اساس داده های جمع آوریشده در چهار مرحله شامل مرحله توصیف ، مرحله تفسیر، مرحله هم جواری و مرحله مقایسه ، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات موردنیاز تحقیق ، جستجوی گسترده ای شامل مطالعات انگلیسی و فارسیزبان از سال ٢٠٠٥ تا سال ٢٠٢٠ انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد در سیستم آموزش عالی کشور ایران ، هنوز از روش های سنتی و تکیه بر نمرات امتحانات کتبی در ارزشیابی دانشجویی و همچنین در بحث ارزشیابی اساتید نیز تکیه بر نرخ قبولی دانشجویان در امتحانات پایان ترم و یا سابقه علمی و پژوهشی اساتید است درحالیکه این روش ها حتی اگر در سیستم های آموزش عالی کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن منسوخ نشده باشد، در قالب رویکردهای جدیدتر و موفق تری به ارزشیابی اساتید و دانشجویان میپردازند و نقش خود اعضای هیئت علمی و دانشجویان در فرایند ارزشیابی بسیار پررنگ تر است درصورتیکه به ندرت در دانشگاه های کشور شاهد چنین رویکردی هستیم ؛ بنابراین الگوبرداری از رویکردها و معیارهای ارزشیابی در سیستم های آموزش عالی کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن میتواند در این زمینه بسیار اثربخش باشد.
In the current research, a comparative evaluation of professors and students of Iran, France and Japan has been
done. The research method in the present study is descriptive and based on the method of comparative studies in
education based on George Brady's point of view. Based on this, the collected data were analyzed in four stages
including description stage, interpretation stage, neighborhood stage and comparison stage. In order to collect the
information needed for the research, an extensive search including English and Farsi language studies was
conducted from 6773 to 6767and the research results showed that in Iran's higher education system, it is still
one of the traditional methods and relying on written exam scores in evaluation. The student, as well as in the
discussion of the evaluation of the professor, relies on the success rate of the students in the end-of-semester
exams or the scientific and research experience of the professors, even if this is not the method. Obsolete in the
higher education system of countries like France and Japan, professors and students are evaluated in the form of
newer and more successful approaches. And the role of faculty members and students in the evaluation process
is much stronger, while it is less seen in the country's universities. We are an approach. Therefore, modeling the
evaluation approaches and criteria in the higher education system of countries like France and Japan can be very
effective in this field.
Machine summary:
بر اين اساس در اين مطالعه به بررسي تطبيقي ارزشيابي هيئت علمي و ارزشيابي دانشجويي در کشورهاي ايران ، فرانسه و ژاپن پرداخته شده است تا با تطبيق و مقايسه سيستم ارزشيابي در نظام آموزش عالي ديگر کشورها به ويژه کشورهايي که در اين زمينه شهرت بين المللي دارند، راهکارها و روش هاي موفقيت يا شکست روش هاي ارزشيابي اعضاي هيئت علمي و دانشجويان شناسايي گردد.
وايران نيز که جزو کشورهاي درحال توسعه محسوب ميشود جهت موفقيت در برنامه هاي آموزشي و افزايش کيفيت آن ، بايد راهکارها و سياست هاي اخذ شده توسط سيستم هاي آموزشي موفق دنيا در اين زمينه ، مورد بررسي و تجزيه وتحليل قرار گيرد؛ چراکه نظام آموزش عالي ايران ، با وجود رشد در دهه هاي اخير و موفقيت جهاني در دستاوردهاي علمي در حوزه هاي مختلف ، هنوز به ويژه در امر «ارزشيابي» عملکرد رضايت بخشي نداشته است (برزو و همکاران ، ١٣٩٥).
2 Chevaillier ٢٨٤ (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Nicolas Sarkozy 2 Durdas 3 Sayac 4 The Commission for Engineering Qualifications 5 The Commission for Qualifications issued by Business Schools ٢٨٥ (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 The National Advisory Commission of the University Technology Institutes 2 Hornstein 3 Mami and Yamaguchi 4 Standards for the Establishment of Universities 5 Japan University Accreditation Association 6 Japan Institution for Higher Education Evaluation 7 Certified Evaluation and Accrediting Agencies ٢٨٦ (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Shimojima and Arimoto 2 Takiguchi et al.