Abstract:
هدف این مقاله تعیین اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی، عزت نفس و اضطراب کودکان شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل ٥٠ نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ٢٥ نفر در گروه آزمایش و ٢٥ نفر در گروه گواه تقسیم شدند. طرح پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود.
ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه اضطراب اسپنس (١٩٨٨)، پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (١٩٦٧)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (١٩٩٣) بود. برای اجرا، در ابتدا، از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش طی ٨ جلسه ٤٥ دقیقه ای روی گروه آزمایش صورت قرار گرفتند و بعد هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تحلیل کوواریانس یک راهه (آنکوا) صورت گرفت. نتایج نشان داد که بازیدرمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی، عزت نفس و اضطراب کودکان شهر اهواز موثر بود (٠٥٣=Eta).
Machine summary:
با توجه به مطالعات انجام شده و با دقت در تاثير بازيدرماني شناختي رفتاري بر سازگاري اجتماعي، عزت نفس و اضطراب کودکان پيش دبستاني شهر اهواز لازم است پژوهشگرها در حد توان خود در بررسي ميزان تاثير بازيدرماني شناختي رفتاري را بر اين مسائل بچه ها مورد بررسي قرار دهند.
در همين راستا 1 DeSousa, Pereira, Petersen, Manfro, Salum & Koller 2 Zainal, Magiati, Tan, Sung, Fung & Howlin 3 Brummelman, Crocker, & Bushman 4 Ferro, & Boyle 5 Yao, He, Ko, & Pang 6 Barton, Sandercock, Pretty, & Wood 7 Cantwell, Muldoon, & Gallagher 8 Bratton, Ray, Rhine & Jones 205 پژوهش حاضر بر اين تصميم است که با استفاده از بازيدرماني شناختي رفتاري بر سازگاري اجتماعي ، عزت نفس و اضطراب کودکان کودکان پيش دبستاني مؤثر ميباشد.
همچنين در صورت اثبات فرضيات تحقيق ، بازيدرماني شناختي رفتاري مي - توانند در مراکز مشاوره و راهنمايي، کلينيک هاي درماني، مراکز تحقيقاتي و درماني، اساتيد و پژوهشگران به کار گرفته شده و ميتواند نقش به سزايي در بهبود سازگاري اجتماعي ، عزت نفس و اضطراب کودکان داشته باشد.
هدف اين مقاله اثربخشي بازيدرماني شناختي رفتاري بر سازگاري اجتماعي ، عزت نفس و اضطراب کودکان شهر اهواز است .
R. , & Nayak 7 2 Baggerly & Parker 8 2 Landreth 9 211 تجزيه و تحليل داده ها فرضيه کلي: بازيدرماني شناختي رفتاري بر سازگاري اجتماعي ، عزت نفس و اضطراب کودکان شهر اهواز تاثير دارد.
The efficacy of cognitive behavioral play therapy on self esteem of children with intellectual disability.