Abstract:
دانش آموزان مهم ترین رکن نظام آموزش و پرورش هر کشوری محسوب می شوند. شاد زیستن برای کودک به همان اندازه مهم است که تغدیه خوب، محبت کردن و حفاظت از او اهمیت دارد، زیرا سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی او را تامین می کند. عواملی که می تواند این سرمایه ملی را برای رشد بهینه و کیفی آماده سازد، مهارت های رفتاری است که در محیط آموخته می شود نه فقط محفوظات علمی. نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش آموز در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی میشود. چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، دانش آموز به توانایی و شایستگی های کامل دست نخواهد یافت. با توجه به اینکه ایجاد نشاط و شادابی یکی از موثرترین راهها برای افزایش بهداشت روانی در جامعه است، مدرسه بعنوان یک نهاد می تواند با بوجود آوردن زمینهها و برنامه هایی باعث هرچه شاداب کردن جامعه شود.. برای دست یابی به تحقق آرمان های مربوط به شاداب سازی مدارس باید تحولات جدی در نگرش مدیران و مسئولان نظام آموزش و پرورش ایجاد نمود. در واقع شاداب سازی مدارس را باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جستجو کرد. لذا در این مقاله، ابتدا به معنای شاد ی وشاد بودن از دیدگاه قرآن، سیره ی معصومین (ع) و روانشناسان پرداخته شده و در پایان راهکارها و پیشنهادات مناسب جهت ایجاد مدرسه شاد و با نشاط ارائه گردیده است.
Machine summary:
از نگاه دين مهمترين عوامل شادي زا در زندگي انسان ها عبارتند از: محبوبيت ، مقبوليت ، موفقيت ، ايمان ، هويت ملي و فرهنگي، خلاقيت ، تجربه هاي عارفانه ، حل مسئله ، پرهيز از گناه ، رضايت و تحمل ، تبسم و خنده ، تنوع ظاهري، بوي خوش ، کار و تلاش ، تفريح و تفرج ، سير و سفر، تفکر در آفرينش و کشف حقيقت ، رسيدگي به ديگران ، با بچه بودن ، استفاده از روش هاي استعاره اي و شعري در بيان نظرات ، داشتن دوستان ساده و خوش مشرب ، تقويت عزت نفس ، هديه دادن و مهرباني کردن و گره گشايي از کار ديگران مي باشد (گلزاري، ١٣٨٠) سلسله سخناني از پيشوايان معصوم (ع ) وجود دارد که افزون بر ستايش اين صفات ، نوعي تشويق اصحاب و پيروان ، در آن به چشم ميخورد همانند سخنان رسول خدا(ص ) که فرمود: «مؤمن ، شوخ و زنده دل است و منافق ، سخت و غضبناک».
٣- جذب مشارکت دانش آموزان در اداره مدارس شکي نيست که يکي از وظايف مهم تربيتي مديريت مدارس تشويق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان مي توانند با تدوين برنامه هاي مناسب به جلب مشارکت دانشآموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند و اين موضوع مي تواند به احساس مفيد بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود يکي از موارد شاد زيستن است .