Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه های موجود پیرامون برنامه درسی پنهان انجام شده است. روش تحقیق کتابخانه ای با استفاده از کتب و مقالات و پایان نامه و... بود. در این پژوهش در ابتدا مفهوم شناسی برنامه درسی پنهان و تاریخچه برنامه درسی پنهان که برای نخستین بار توسط بار کیلپاتریک در مقاله ای با عنوان «روش پروژه» که مفهوم یادگیری ضمنی را به طور تلویحی در قلمرو برنامه درسی پنهان به کار برد، بیان گردید و سپس فیلیپ جکسون طی پژوهش خود تحت عنوان «زندگی در کلاس درس» بار علمی واژه «برنامه درسی پنهان» را بیان کرد و با تشخیص سه عنصر جمعیت، قدرت و تشویق، به معلمان این درس بزرگ را آموخت که به مسایل کلاس درس توجه بیشتری داشته باشند و دنیای کلاس درس را با دیدی عمیق تر بنگرند. پس از جکسون اندیشمندان زیادی نظیر مایکل اپل، ١ هنری، ٢ جیرو٣ و آیزنر، به تبیین ابعاد و ماهیت برنامه درسی پنهان پرداختند. و نظریهها و دیدگاه های بسیاری در خصوص برنامه درسی پنهان مطرح شد که در این پژوهش به بررسی دیدگاه های نظریه عملکردی (٤کارکردی) دیدگاه نظریه انطباقی و نظریه انتقادی - بازآفرینی یا مقاومت ٥پرداخته شده است.
The current research was conducted with the aim of investigating the existing views about the hidden curriculum. The research method was a library using books, articles, theses, etc. In this research, firstly, the concept of hidden curriculum and the history of hidden curriculum, which was first introduced by Bar Kilpatrick in an article titled "Project Method", which implicitly defines the concept of implicit learning in the realm of hidden curriculum. It was used, expressed, and then Philip Jackson, during his research entitled "Life in the Classroom", expressed the scientific meaning of the term "Hidden Curriculum" and by recognizing the three elements of crowd, power and encouragement, he taught teachers this great lesson that Pay more attention to classroom issues and look at the classroom world with a deeper perspective. After Jackson, many thinkers such as Michael Apple, Henry, Giro and Eisner explained the dimensions and nature of the hidden curriculum. And many theories and viewpoints were raised regarding the hidden curriculum. In this research, the viewpoints of the functional theory, the adaptive theory, and the critical-recreation or resistance theory have been investigated.
Machine summary:
رييسي آهوان (١٤٠٠) طي پژوهشي تحت عنوان « مطالعه تأثير مؤلفه هاي برنامه درسي پنهان بر نگرش شناختي يادگيري دانش آموزان دبيرستان » بيان کردند نتايج پژوهش کيفي نشان داد دانش آموزان اکثر دبيرستان هاي مورد مشاهده تحت تأثير آثار منفي و قصد نشده مولفه هاي برنامه درسي پنهان قرار داشتند که اين آثار به طور مستقيم يا غير مستقيم بر نگرش شناختي آنان تآثير عميق و پايداري مي گذاشت .
صاحب نظران تعاريف متعدد و مختلف را براي مفهوم برنامه درسي پنهان ، ذکر کرده اند که محور اصلي آن ها، اشاره به اين دارند که برنامه درسي پنهان ، درجو مدرسه تجلي پيدا ميکند و شامل ارزش ها، نگرش ها، باورها و سبک هاي ارتباطي افراد در مدارس ميباشد که دانش آموزان آن ها را مستقل از مواد درسي مي آموزند (علوي، عبدالهي، و احمدي،١٣٨٦).
در واقع اگر چه نخستين بار کيلپاتريک در مقاله اي با عنوان «روش پروژه » مفهوم يادگيري ضمني را به طور تلويحي در قلمرو برنامه درسي پنهان به کار برد و هم چنين صاحب نظران متعدد در مورد برنامه درسي پنهان مطالبي را ارائه کردند، مع ذالک اين فيليپ جکسون بود که تحت عنوان « زندگي در کلاس درس » بار علمي واژه را بيان کرد(کريمي،١٣٩١).
After Jackson, many thinkers such as Michael Apple, Henry, Giro and Eisner explained the dimensions and nature of the hidden curriculum.