Abstract:
کتاب های درسی باید به گونه ای تنظیم شوند که اهداف آموزشی از قبل تعیین شده را تامین کند اگر در طی فرآیند آموزشـی نتیجه ای برعکس برنامه مورد نظر به دست آید یا مناسب با درک فراگیر نباشد لزوم توجـه و بـازنگری مطالـب مـورد تـدریس ضروری می نماید هدف این مطالعه ارزیابی و سنجش شود. جامعه آماری در این پژوهش کتاب فارسی پایه چهارم ابتـدایی مـی باشد که براساس تکنیک ویلیام رومی یکی صاحب نظران در این عرصه انجام شده است. در کتاب فارسی مهارت های خوانداری به قلمرو شناسی زبان و به بیان دیگر قلمرو دریافتی و ادراکی زبان مربوط می شود و لازم است در فرآیند یـاددهی و یـادگیری عناصر ریز و مهارت های خوانداری آموزش داده شوند تا زبان آموز را پس از درک و دریافت درست به تفکر در متن درس و نقد و تحلیل وا دارد. از آنجا که آموزش ابتدایی به عنوان مبنا و اصل همه آموزشها مطرح می شود و در واقع سنگ زیربنای نظـام آموزشی را میسر می سازد باید تحلیل و بررسی در کتاب های این دوره بیشتر انجام شود. با توجه به ضریب درگیـری از مـتن کتاب فارسی چهارم ابتدایی که ٠/٢٢ می باشد نشان می دهد که این کتاب در حد استانداردهای ویلیام رومی یعنی بین ٠/٤ تا
١/٥ نمی باشد و کتاب به صورت غیرفعال ارائه شده است
Machine summary:
تحليل محتوا متن فارسي پايه چهارم ابتدايي به روش ويليام رومي فاطمه قاسمي ١، رضا شيرازي ٢، صفوراسادات ميرفندرسکي ٣، ساميه نظري ٤، سيد ابوالفضل شيخ 5 ١دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد علي آباد کتول ٢ کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي، استاد دانشگاه آزاد علي آباد کتول ٣ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد علي آباد کتول ٤دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد علي آباد کتول ٥ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد علي آباد کتول چکيده کتاب هاي درسي بايد به گونه اي تنظيم شوند که اهداف آموزشي از قبل تعيين شده را تأمين کند اگر در طي فرآيند آموزشـي نتيجه اي برعکس برنامه مورد نظر به دست آيد يا مناسب با درک فراگير نباشد لزوم توجـه و بـازنگري مطالـب مـورد تـدريس ضروري مي نمايد هدف اين مطالعه ارزيابي و سنجش شود.
MR (1998) A content analysis of experimental science of the third and furth books master's thesis, university of teacher Traning Tehran.