Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و تنیدگی شغلی معلمان زن مدارس ابتدائی شهر سراب بود. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی و پیش بینی بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه معلمان زن مقطع ابتدائی شهر سراب به تعداد ٢١٠ نفر که ١٢٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های پرسشنامه تنیدگی شغلی دوا (١٩٩٤) و پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (١٩٩٠) استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS٢٦ تحلیل شد. نتایج نشان داد بین باورهای معرفت شناختی و تنیدگی شغلی معلمان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد (٠٠١ <p). بدین ترتیب، برای کاهش تنیدگی شغلی معلمان، لازم است باورهای معرفت شناختی آنان تقویت شود.
Machine summary:
shojaei٢٠٢٢ چکيده هدف از انجام پژوهش حاضر تعيين رابطه بررسي رابطه باورهاي معرفت شناختي و تنيدگي شغلي معلمان زن مدارس ابتدائي شهر سراب بود.
نتايج نشان داد بين باورهاي معرفت شناختي و تنيدگي شغلي معلمان رابطه منفي و معني دار وجود دارد (٠٠١ کليدواژه ها: .
بر همين اساس در پژوهش حاضر به اين سوال پاسخ داده مي شود که آيا بين باورهاي معرفت شناختي و تنيدگي شغلي معلمان زن مدارس ابتدائي شهر سراب رابطه وجود دارد؟ مواد و ابزار 1 .
Wu, Ren, Wang, He, Xiong, Ma & Zhang 4 .
D’Amico, Geraci & Tarantino 5 .
يافته ها در جدول ١ ضرايب همبستگي باورهاي معرفت شناختي و تنيدگي شغلي گزارش شده است : جدول ١.
در نتيجه باورهاي معرفت شناختي از ملزومات مهم براي کاهش تنيدگي شغلي معلمان مي باشد.
به طور کلي ، از تلويحات مهم اين پژوهش مي توان به برجسته ساختن نقش باورهاي معرفت شناختي در کاهش تنيدگي شغلي اشاره کرد.
بنابراين ، مي توان اين گونه نتيجه گيري کرد که معلمان با تقويت باورهاي معرفت شناختي خود مطمئن باشند که تنيدگي شغلي آنان کاهش مي يابد.
The relationship between perceived emotional intelligence, work engagement, job satisfaction, and burnout in Italian school teachers: an exploratory study.
Job Burnout, Journal of Psychology.
Relationships between teacher education students' epistemological beliefs and their learning outcomes in a case-based hypermedia learning environment.
Initial epistemological beliefs transformation in one teacher education classroom: Case study of four preservice teachers.
The impact of transformational leadership on teachers job burnout: the mediating role of social-emotional competence and student- teacher relationship‚ Journal of Educational Administration.