Abstract:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کیفی بود که با استفاده از مصاحبه انجام گردید. جامعه آماری شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که جهت انتخاب نمونه های پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده گردید. در نهایت بدین صورت تعداد 14 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از کدگذاری به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. مطابق با کدگذاری مصاحبه ها مشخص گردید که تعداد 38 کد به عنوان عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران مشخص گردید. پس از کدگذاری محوری مشخص گردید که این عوامل در شش دسته شامل تعالی درونی، دانش فنی، مسائل انگیزشی، مسائل مدیریتی، تحول آموزشی و مسائل سیستمی دسته بندی گردید. به عبارتی توجه به عواملی شناسایی و تمرکز در جهت فراهم نمودن این عوامل در نظام آموزشی عالی ایران می تواند منجر به توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران گردد.
The present research was designed and implemented with the aim of identifying the
factors affecting the development of entrepreneurship education in Iran's higher
education system. The current research was one of the qualitative researches that
was conducted using interviews. The statistical population included experts who
were knowledgeable about the subject of the research, and in order to select the
research samples, the purposeful sampling method was used until theoretical
saturation was reached. Finally, the number of 14 people was determined as the
research sample. The data collection tool was a semi-structured interview. In order
to analyze the data of the present research, coding was used in the form of open,
central and selective coding. According to the coding of the interviews, it was
determined that 38 codes were identified as effective factors on the development of
entrepreneurship education in Iran's higher education system. After axial coding, it
was determined that these factors were classified into six categories, including
internal excellence, technical knowledge, motivational issues, management issues,
educational transformation, and systemic issues. In other words, paying attention to
identifying factors and focusing on providing these factors in Iran's higher education
system can lead to the development of entrepreneurship education in Iran's higher
education system.
Machine summary:
در خصوص نحوه تاثيرگذاري آموزش کارآفيني بر اقدام کارآفرينانه لازم به ذکر است که به صورت کلي کارآفريني قابل آموزش مي باشد که اين مساله نشان دهنده اين آموزش کارآفريني مي تواند به واسطه بهبود خلاقيت ها و ايده پردازي ها و کمک در جهت پياده سازي اين خلاقيت ها و ايده ها 1 -Fiore 2- Ruskovaara 3 -Falck 4- Martin 5 -Morris 6- Linton 7 -Ollila 8- Cho مي تواند منجر به شکل گيري اقدام کارآفرينانه گردد (الرت ١ و همکاران، ٢٠١٥).
دسته بندي عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفريني در نظام آموزشي عالي ايران به چه صورت مي باشد؟ روش تحقيق پژوهش حاضر از جمله پژوهش هاي کيفي بود.
اهميت اين مساله سبب گرديده است تا تحقيق حاضر با هدف عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفريني در نظام آموزشي عالي ايران طراحي و اجرا گردد.
سنالي ٢ و همکاران 1- Carpenter & Wilson 2 -Senali (٢٠٢٢) نيز مشخص نمودند که در جهت توسعه آموزش کارآفريني مي بايستي به صورت جدي زيرساخت هايي در اين خصوص را فراهم نمود.
از طرفي اهميت توجه به هنجارها و ارزش هاي جامعه ، سبب گرديده 1 -Shah 2 -Pistrui 3 -Azim است تا با توجه به فضاي فعلي کشور ايران، ضرورت ايجاد الگوي بومي براي توسعه آموزش کار آفريني در نظام آموزشي عالي ايران درک گردد.
The venture creation approach: integrating entrepreneurial education and incubation at the university, International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 13(2): 161-178.