Abstract:
راهیان نور یکی از بزرگترین جریانهای فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1397، هفت میلیون نفر را بهعنوان زائر پذیرا بود. اگرچه حضور در یادمانهای دفاع مقدس، تأثیرات شگرفی بر زائران دارد، اما تحقق زیارت با معرفت در راهیان نور در گرو روایتگری راویان دفاع مقدس است. در یک برآورد اولیه، حداقل بیست هزار راوی دفاع مقدس نیاز است که البته جذب، تربیت، آموزش، بهکارگیری، سازماندهی، نظارت و تداوم ارتباط راویان دفاع مقدس در مقیاسی بزرگ و با جمعیت تقریبی بیست هزار راوی، کاری بسیار دشوار و پیچیده است. اولینگام در تأمین این تعداد راوی، آموزش روایتگری دفاع مقدس است. ازاینرو، در تحقیق حاضر با تمرکز بر موضوع آموزش روایتگری دفاع مقدس و با استفاده از روش انتخاب گزینه راهبردی (SCA)، راهبردهای هوشمندسازی آموزش روایتگری، شناسایی و اولویتبندی شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد اولویت راهبردی اول عبارت است از: «ساماندهی و آموزش راویان جوان غیررسمی و آموزشندیده ازطریق آموزش غیرحضوری (الکترونیک) با استفاده از ظرفیت فرماندهان عالی دفاع مقدس با روش هوشمندسازی شبکه راویان».
Rahian Noor is one of the largest cultural movements in the Islamic Republic of Iran, which managed to have seven million pilgrims in 2018. Although attendance at the memorials of the Holy Defense leaves a marvelous effect on the pilgrims, the realization of a conscious pilgrimage depends on the way the narrators of the Holy Defense present it. An initial estimation indicates that at least 20,000 narrators of the Holy Defense are required, but their recruiting, training, educating, employing, organizing, supervising, and continuous communicating among them on a large scale for such a large population is a very difficult and complex task. The first step in managing this number of narrators is the instruction of effective narration of the Holy Defense. Therefore, this study, focusing on the subject of the Holy Defense narration training, and employing the strategic choice approach (SCA), narrative training smartening strategies were identified and prioritized. The results indicated that the strategic priority involves "organizing and training young informal and untrained narrators through virtual (electronic) training by making use of the capacity of high-ranking commanders of the Holy Defense through developing narrators' smart networks.
Machine summary:
/ نشریه علمی پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها (تابستان ١٣٩٩، سال ١، شماره ٢: ١٧٤ ـ ١٥٩) اولویت بندی راهبردهای هوشمندسازی آموزش روایتگری دفاع مقدس حمیدرضا قائدعلی غلامرضا سلیمی تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٩/١٠ تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٠١/٢٤ چکیده راهیان نور یکی از بزرگترین جریان های فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است که در سال ١٣٩٧، هفت میلیون نفر را به عنوان زائر پذیرا بود.
برای دستیابی به هدف تحقیق ، پرسش های زیر مورد کندوکاو قرار گرفت : راهبردها در هوشمندسازی آموزش روایتگری دفاع مقدس منطبق بر سند ملی راهیان نور کشور چیست ؟ و اولویت هرکدام از این راهبردها چگونه است ؟ درادامه پس از آشنایی با ادبیات تحقیق و ارائه روش تحقیق SCA، یافته های تحقیق ارائه و سپس بحث و نتیجه گیری صورت میپذیرد.
گردشگری جنگ میان مردم ایران با واژه ای کاملاًمتفاوت و متضاد با ادبیات رایج در جهان و درمقابل گردشگری سیاه با عنوان «راهیان نور» نامیده میشود و این ، نشان از تفاوت ریشه ای در نگاه به #$$001 > اولویت بندی راهبردهای هوشمندسازی آموزش روایتگری دفاع مقدس جهاد و جنگ است (قائدعلی و همکاران ، ١٣٩٥).
قائدعلی، حمیدرضا (١٣٩٥)، استقرای روایتی راهیان نور از دیدگاه آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)، نشریه مدیریت 211 اولویت بندی راهبردهای هوشمندسازی آموزش روایتگری دفاع مقدس و پژوهش های دفاعی، ش ٨٣: ٩٥ ـ ١١٧.
International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research, 7(3), 281-292 Friend, JK.