Abstract:
مدلها همواره در بخش قابلتوجهی از تحقیقات کمی و کیفی مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرند. برخی پژوهشگران یا از ابتدا مدلی را مبنای تحقیق خود قرار میدهند و آن را در یک جامعه جدید یا تحت شرایطی جدید میآزمایند یا اینکه برای دستیابی به یک مدل جدید در یک حوزه مشخص تلاش میکنند. در هر صورت آنچه ضروری است شیوه مواجهه با مدلهای مختلف و دستیابی به درکی شفاف از جایگاه آنها در نقشه کلان مدیریت استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه چگونه یک مدل را تحلیل و ارتباط آن با سایر مدلهای موجود در حوزه مدیریت استراتژیک را بررسی نمود، موضوع اساسی این پژوهش است. هدف از تدوین این مقاله ارائه دیدگاهی جامع به منظور بهبود مراحل توسعه و تحلیل مدلهای مفهومی است. برای این منظور مدل اجرای استراتژی ریبنیاک (2005) مبنای تحلیل قرار گرفته است. ابتدا با تبیین یک چارچوب منطقی جهت توصیف و تجزیهوتحلیل مدلها، مدل موردنظر را توصیف و تحلیل نمودیم و سپس بر اساس مبانی ارائه شده و جهتگیری کاربرد مدل اجرای استراتژی، آن را توسعه داده و در نهایت مدل جدید پیشنهادی را ارائه نمودیم.
Models are always used in a significant part of quantitative and qualitative research of strategic management. Some researchers either base their research on a model from the beginning and test it in a new society or under new conditions; Or they are trying to come up with a new model in a specific area. In any case, what is necessary is how to deal with different models and achieve a clear understanding of their position in the strategic management master plan. How to analyze a model and examine its relationship with other models in the field of strategic management is the main topic of this research. The purpose of this article is to provide a comprehensive perspective to improve the development and analysis of conceptual models. For this purpose, Hrebiniak (2005) strategy implementation model is the basis of analysis. First, by explaining a logical framework for describing and analyzing the models, we described and analyzed the desired model, and then based on the presented principles and orientation of the application of the strategy implementation model, we developed it and finally presented the proposed new model.
Machine summary:
/ نشریه علمی شاپا چاپی : ٢٨٧٢ ـ ٢٧١٧ پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها شاپا الکترونیکی : ٢٨٨٠ ـ ٢٧١٧ (پاییز ١٤٠٠، سال ٢، شماره ٣: ٦٩ ـ ٤٥) چهارچوب نظری مبانی مدل سازی در مدیریت استراتژیک * علی عسگرحلوائی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٨/١٦ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٩/٢٤ چکیده مدل ها همواره در بخش قابل توجهی از تحقیقات کمی و کیفی مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرند.
com پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها، سال دوم ، شماره ٣، پاییز ١٤٠٠ مقدمه مدل ، از ریشه عبارت انگلیسی Modus به معنای اندازه گرفته شده است (بیرو، ١٣٦٦) و در لغـت به معنای الگو و سرمشق است (میرزایی، ١٣٨٥).
این گام در مدل ریبیناک تنهـا در 57 پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها، سال دوم ، شماره ٣، پاییز ١٤٠٠ بخش ساختار شرکت و یکپارچگی عناصر ساختاری با یکدیگر خلاصه می شد؛ اما همـان طـور کـه در اغلب متون مدیریت قابل مشاهده است ، عناصر اساسی که به طور مسـتقیم از اسـتراتژی سـازمان تـأثیر می پذیرند علاوه بر ساختار سازمان ، شامل مسائل انسانی یا به تعبیر دیگر مسائل رفتاری که در ارتباط با عامل نیروی انسانی سازمان می باشد نیز هست .
توسعه مفهوم یکپارچگی (هماهنگی ) در مدل مسئله اصلی برای مدیریت سازمان ، ایجاد همـاهنگی بـین سـطوح اسـتراتژی و بـا محـیط خـارجی 59 پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها، سال دوم ، شماره ٣، پاییز ١٤٠٠ سازمان است (لویت ١، ١٩٦٥).