Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین کارکردهای اجرایی مغز با هوش و خلاقیت مربیان پیش دبستانی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مربیان مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش و بهزیستی شهرستان آران و بیدگل بوده که از این تعداد 97 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش عبارتند از: آزمون نرم افزاری ویسکانسین و نرم افزار استروپ (1935) برای سنجش کارکردهای اجرایی، آزمون هوش ماتریسهای پیشرونده ریون (1956) و آزمون خلاقیت تورنس تصویری فرم ب (1974). تجزیه و تحلیل دادهها توسط روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرمافزار SPSS22 انجام شد. طبق نتایج بین مولفههای توجه، بازداری و انعطاف پذیری کارکرد اجرایی و هوش رابطۀ آماری معناداری دارند (p < 0.05). همچنین نتایج حکایت از آن دارد که متغیرهای کارکرد اجرایی با مولفههای انعطافپذیری، سیالی و ابتکار خلاقیت رابطه معناداری دارند (p < 0.05). بنابراین بین مولفههای کارکرد اجرایی با هوشبهر و خلاقیت در مربیان پیش دبستانی همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج مطالعه حاضر از نقش کارکرداجرایی در هوش و خلاقیت حمایت میکنند و به درک بیشتر ما در رابطه کارکردی بین هوش و خلاقیت کمک مینماید.
The aim of present study was to investigate the relationship between executive functions of brain and intelligence and creativity of pre-school teachers by descriptive and correlation way . The target group was all teachers of pre-schools and welfare or generation in Aran and Bidgol city-Kashan. Ninety-seven persons were randomly selected. The question naris include: executive function via Wisconsin test (WCST) and stoop software, intelligence via Raven progressive matrices test and creativity test via Torrance (B-From). Pearson’s correlation and Regression methods were used to analyze data. The results showed that there was correlation between creativity and intelligence (pThere are significant relationships between components like attention, inhabit ion and flexibility of executive function and intelligence (pThere fore, there are significant relationships between compotsof executive function and intelligence and creativity amang pre-school teachers. The present results support the role of executive function in intellignce and creativity and help us to understand more the relationship between intellignce and creativity.
Machine summary:
ابزارهای این پژوهش عبارتند از: آزمون نرم افزاری ویسکانسین و نرم افـزار اسـتروپ (١٩٣٥) برای سنجش کارکردهای اجرایی ، آزمون هوش ماتریس های پیشرونده ریون (١٩٥٦) و آزمـون خلاقیت تورنس تصویری فرم ب (١٩٧٤).
(٠٠٥ جهت بررسی این فرض که بین مولفه های (توجه ، بازداری ، انعطاف پذیری ) کارکرد اجرایی و هوش رابطه معنادار وجود دارد، از تحلیل های رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شـده اسـت .
جدول ١- نتایج تحلیل های رگرسیونی بین متغیرهای پیش بین مولفه های (توجه ، بازداری ، انعطاف پذیری ) کارکرد اجرایی و متغیر ملاک هوش به طور جداگانه , , , , ضرایب , , , مدل , R, R2, B, خطای معیار , آماره t , مقدار=p , مقدار ثابت (c) , , , 490.
ولـیکن در مؤلفـۀ انعطـاف پـذیری کـارکرد اجرایی بین متغیرهای خطای درجاماندگی و مدت زمان اجرای آزمون با هوش رابطـه معنـادار وجود دارد (٠٠٥>P) ولی بین متغیر پاسخ درسـت مؤلفـۀ انعطـاف پـذیری بـا هـوش رابطـه معنی دار آماری وجود ندارد (٠٠٥ جهت بررسی این فرض که بین کارکرد اجرایی و مؤلفه سیالی در خلاقیت رابطـه معنـادار وجود دارد، از تحلیل رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شده است .
001 براساس نتایج این جدول با توجه به آماره t و مقدار-p نشان داده می شود که بـین کـارکرد اجرایی با مؤلفه انعطاف خلاقیت رابطه معنادار آماری وجود دارد (٠٠٥>P).