Abstract:
گسترش کسب وکارهای الکترونیکی در سایه اقتصاد دیجیتالی، انتخاب مدل کسب وکار الکترونیک را به یک ضرورت استراتژیک تبدیل کرده است؛ بنابراین آگاهی از مجموعه عوامل موثری که این انتخاب را تحت تاثیر قرار میدهند برای مدیران و محققان از اهمیت بالایی برخوردار است. کسب وکارهای الکترونیکی با خلق ارزش منحصر به فرد، بهترین فرصتها را برای سازمانها فراهم میکنند. اما عدم رضایت مشتریان به مبادلات اینترنتی یکی از دلایل مهم عملکرد پایین این کسب وکارها به شمار میآید. بر اساس مطالعات، فعالیتهای بازاریابی الکترونیکی میتواند کمک موثری در جهت افزایش رضایت مشتریان و افزایش عملکرد کسب وکارهای اینترنتی باشد. در این راستا، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر گرایش بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسبوکار از طریق نقش میانجی رضایت الکترونیکی میپردازد. جامعه آماری تحقیق شامل تمام کسب وکارهای اینترنتی استان البرز میباشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 350 شرکت به صورت نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بود. روایی صوری با استفاده از نظر خبرگان، روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS 24 و Smart PLS 2 و با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان دادند بازاریابی الکترونیکی تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت الکترونیکی و عملکرد کسب وکارهای اینترنتی استان البرز دارد. رضایت الکترونیکی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کسب و کارهای اینترنتی استان البرز دارد. همچنین نقش میانجی گری رضایت الکترونیکی در رابطه بین بازاریابی الکترونیکی و عملکرد کسب و کارهای اینترنتی استان البرز مورد تایید قرار گرفت.
Machine summary:
تاثير قابليت هاي بازاريابي الکترونيکي بر کيفيت عملکرد کسب وکار از طريق نقش ميانجي رضايت الکترونيکي 1 محمد فيروز دهقان ١ گروه حسابداري ، دانشگاه آزاد واحد قزوين چکيده گسترش کسب وکارهاي الکترونيکي در سايه اقتصاد ديجيتالي ، انتخاب مدل کسب وکار الکترونيک را به يک ضرورت استراتژيک تبديل کرده است ؛ بنابراين آگاهي از مجموعه عوامل مؤثري که اين انتخاب را تحت تأثير قرار ميدهند براي مديران و محققان از اهميت بالايي برخوردار است .
بر اساس پژوهش ها، عدم رضايتمندي مشتريان يکي از عوامل مهم و کليدي در زمينه عدم موفقيت کسب وکار الکترونيکي است چرا که مشتري بر مبناي رضايت ، اقدام به اخذ تصميم خريد مجدد به صورت اينترنتي مي نمايند(خداداد حسيني ، شيرخدايي و کردناييچ ، ١٣٨٧) در شرايط کسب وکار امروز بازاريابي اينترنتي تبديل به بخش مهمي از فعاليت هاي بازاريابي پيرامون هر برند شده است .
لذا پژوهش حاضر به بررسي اين موضوع مي پردازد که گرايش به بازاريابي الکترونيکي چه تاثيري بر عملکرد کسب وکارهاي اينترنتي و رضايت مشتريان استان البرز دارد؟ 1Yasir, M.
تحليل اثر کسب وکار الکترونيکي بر عملکرد بنگاه هاي نوظهور بسيار مهم است چرا که استفاده از ابزارهاي تجارت الکترونيک و پياده سازي زيرساختهاي مربوط به آن ، هزينه هاي زيادي بر سازمان تحميل مي کند(ايمانخان ، ١٣٩٧).
بررسي فرضيه دوم : بازاريابي الکترونيکي تاثير مثبت و معناداري بر رضايت الکترونيک کسب وکارهاي اينترنتي استان البرز دارد.
"Revisiting the Relationship between Marketing Capabilities and Firm Performance: The Moderating Role of Market Orientation, Marketing Strategy and Organizational Power".