Abstract:
بخش بندی تامین کنندگان به عنوان گامی مهم بین دو فعالیت استراتژیک انتخاب تامین کنندگان و توسعه تامین کنندگان است که حاصل این امر تشکیل گروههای مختلفی از تامین کنندگان بر اساس مشابهتهای بین آنهاست. در این مقاله 53 تامین کننده از تامین کنندگان داخلی و استراتژیک صنعت خودروسازی ایران (ایران خودرو و سایپا) براساس قابلیتها و تمایلات با استفاده از تکنیک تاپسس بخش بندی میشوند. بدین منظور، ابتدا با نظرسنجی از مدیران ارشد صنعت خودروسازی، معیارهای بااهمیت برای بخش بندی تامین کنندگان صنعت خودروسازی ایران در دو بعد قابلیتها و تمایلات شناسایی شدند. سپس از آنها خواسته شد تا ضمن انتخاب تامین کنندگان داخلی و استراتژیک صنعت خودروسازی و تعیین اوزان معیارها، آنها را براساس معیارهای بومی سازی شده ارزیابی کنند که حاصل این ارزیابی تشکیل ماتریس تصمیم بود. در نهایت با بکارگیری تکنیک تاپسیس نمرههای تامین کنندگان را در دو بعد قابلیتها و تمایلات بدست میآوریم و براساس آنها تامین کنندگان را در چهار بخش قرار میدهیم. یافتهها نشان میدهد که 12 تامین کننده در بخش1، 18 تامین کننده در بخش2، 15 تامین کننده در بخش3 و 8 تامین کنندگان در بخش4 هستند. براساس ویژگیهای مربوط به هر بخش پیشنهادهای مناسب برای تامین کنندگان هر بخش ارایه میشود.
Machine summary:
(ودهوا و همکاران ،٢٠٠٦، فوزوات و٥همکاران ، ٢٠٠٧) براي رس٦يدن به اهداف بلندمدت و به 1Supplier Relationships Management)SRM( 2Supply Chain Management )SCM( 3Chen et al 4Zhank et al 5Wadhwa 6Phusavat منظور بهبود کارايي زنجيره تامين ،شناسايي و انتخاب تامين کنندگان قابل اعتماد يک فعاليت مهم است (پايدار و همکاران 7 .
جدول ١- پيشينه پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) 7paydar 8Supplier Segmentation )SS( (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٣- بخش بندي تامين کننده بخش بندي تامين کننده يک فعاليت استراتژيک مهم براي شرکت هاست ، هدف اصلي SS، مديريت آسان تر تعداد زيادي از تامين کنندگان با تدوين استراتژيهاي مديريت ارتباط براي زير مجموعه هاي تامين کنندگان است که کارآمدتر از استراتژيهاي منحصر به فرد جداگانه براي هر تامين کننده است (رضايي و همکاران ، ٢٠١٧).
جدول ٢- معيارهاي مرتبط با قابليت ها و تمايلات (رضايي و آرت ٢٠١٣) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ١- متدولوژي پژوهش براي انجام اين پژوهش ابتدا مطالعات کتابخانه اي صورت ميگيرد، در مرحله دوم معيارهاي مرتبط با بخش بندي تامين کننده شناسائي، بوميسازي و اوزان آنها نيز تعيين ميشوند، در مرحله سوم و چهارم ضمن انتخاب تامين کنندگان ، داده هاي لازم گردآوري ميشوند، در مرحله پنجم نمره هاي تامين کنندگان منتخب با روش تاپسيس محاسبه و در مرحله ششم بخش بندي صورت ميگيرد.
مرحله دوم - شناسايي و بوميسازي و تعيين اوزان معيارهاي مرتبط با بخش بندي تامين کننده در اين مرحله معيارهاي جدول ٢ در اختيار مديران ارشد صنعت خودرو قرار گرفت تا از ميان آنها مناسب ترين معيارها را براي بخش بندي تامين کنندگان صنعت خودروسازي ايران را انتخاب کنند.