Abstract:
هدف: این مطالعه با تکیه بر نظریه اقتضایی و تیوری پیکربندی، تاثیر عملکرد همسویی استراتژیک سهگانه را در بین استراتژیهای کسبوکار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بررسی میکند و به طور همزمان جهتگیری استراتژیک شرکتها را در نظر میگیرد.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان شرکتهای دانش بنیان پارک زیست فناوری خلیج فارس که حجم نمونه 124 نفری از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده مورد سنجش قرار گرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart3 استفادهشده است.
یافتهها: (1) رویکرد استراتژیک تجاری، استراتژیک فناوری اطلاعات و استراتژیک بازاریابی بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معنی داری دارد.(2) همسویی استراتژیک سهگانه تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت دارد. (3) همسویی استراتژیک سه گانه نقش میانجی مثبت و معنی داری در تاثیر رویکرد استراتژیک تجاری، استراتژیک فناوری اطلاعات و استراتژیک بازاریابی بر عملکرد شرکت دارد.
نتیجهگیری: این تحقیق به ادبیات همسویی استراتژیک و درک مدیران از نحوه همسوسازی استراتژیهای تجاری، فناوری اطلاعات و بازاریابی برای بهبود عملکرد شرکت کمک میکند.
Machine summary:
نتيجه گيري: اين تحقيق به ادبيات همسويي استراتژيک و درک مديران از نحوه همسوسازي استراتژي هاي تجاري ، فناوري اطلاعات و بازاريابي براي بهبود عملکرد شرکت کمک مي کند.
Cao et al) بنابراين اين تحقيق در پي آن است که به اين سوال اصلي يعني: نقش همسويي استراتژيک سه گانه در تاثيرگذاري رويکرد استراتژيک تجاري ، فناوري اطلاعات و بازاريابي بر عملکرد شرکت چگونه است ؟ پاسخ دهد پاسخ دهيم ادبيات و بيشينه پژوهش در حالي که تناسب يا همسويي استراتژي ها به "ميزان مطابقت نيازها ، خواسته ها ، اهداف ويا ساختارهاي يک جزء با نيازها ، خواسته ها ، اهداف و يا ساختار ديگر اجزاء " اشاره دارد ، نظريه احتمالي تصور مي کند که براي هر زمينه معين ، يک مجموعه ايده آل وجود دارد که بهتر از سايرين مناسب است و در نتيجه عملکرد بالاتري دارد.
با تجزيه و تحليل و بررسي انواع مدلهاي ارائه شده در حوزه مبناني نظري تحقيق مدل ٢٠٢٠),Al-Surmi, Caoa and Duan به دليل شمول و در برداشتن کليه سازه هاي تحقيق و نزديکي به هدف کلي تحقيق " تاثير گذاري رويکرد استراتژيک تجاري ، فناوري اطلاعات و بازاريابي بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش ميانجيگري سه گانه همسان سازي استراتژيک " از تحقيق آنها بهره گرفته شده است .
از طرفي با توجه به اينکه مقدار قدر مطلق آماره سوبل برابر با ٣,٨٩١ و از ١/٩٦ بيشتر محاسبه شده و سطح معناداري آزمون (٠,٠٠) کمتر از سطح خطاي ٠/٠٥ بدست آمده است ، ميتوان در سطح اطمينان ٩٥ درصد تاثير ميانجيگري سه گانه همسان سازي استراتژيک را در رابطه بين رويکرد استراتژيک فناوري اطلاعات و عملکرد شرکت را بار ديگر تاييد کرد.