Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگیها و مولفههای برنامهی درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم انجام شده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات نگاشته شده به زبان انگلیسی در حوزههای برنامه درسی آموزش عالی درعصر انقلاب صنعتی چهارم در طی سالهای 2016 تا 2021 بوده است. از 162 مقاله به دست آمده به روش هدفمند، 86 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. بر اساس یافتههای پژوهش، آموزش عالی4.0 ، بازطراحی برنامههای درسی، فناوریمحوری، مهارتپروری، آموزش استم به سوی استیم ، برنامه درسی جهانی با رویکرد بومیگرایی، یادگیری مادامالعمر، رویکرد میانرشتهای، تربیت منابع انسانی شایسته، پیوند برنامه درسی و صنعت 4.0، شخصیسازی برنامه درسی و آموزش نوآورانه ویژگیها و مولفههای برنامه درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم میباشند. با توجه به نتایج این پژوهش به طور کلی میتوان بیان نمود که برنامههای درسی در عصر انقلاب صنعتی چهارم نیازمند بازطراحی، بازنگری و ارزشیابی مداوم است.
The present study aimed to identify the features and components of the higher education curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolution. The research approach is qualitative and its method is synthesis research. The research corpus included all articles written in English in the fields of higher education curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolution during the years 2016 to 2021. From 162 articles obtained by purposive method, 86 articles were selected for the final analysis. Based on research findings, higher education 4.0 , curriculum redesign, technology-oriented, skills training, STEM to STEAM education, global curriculum with a localism approach, lifelong learning, interdisciplinary approach, proper human resource training, the link between curriculum and industry 4.0, curriculum personalization and innovative education are the features and components of the higher education curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolution. According to the results of this research, in general, it can be stated that curricula in the era of the fourth industrial revolution need to be redesigned, reviewed and evaluated continuously.
Machine summary:
شناسایی ویژگیها و مولفه های برنامه درسی آموزشی عالی در عصر انقلاب صنعتی 1 چهارم The Features and Components of the Higher Education Curriculum in the Era of the Fourth Industrial Revolution تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠٠/٨/٤، تاریخ ارزیابی: ١٤٠١/٣/١٨، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠١/٤/٤ / 20.
curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolutionبرنامه ی درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم انجام شده است .
جامعه پژوهش articles written in English in the fields of higherشامل کلیه مقالات نگاشته شده به زبان انگلیسی در حوزه های برنامه درسی education curriculum in the era of the Fourth Industrialآموزش عالی درعصر انقلاب صنعتی چهارم در طی سال های ٢٠١٦ تا ٢٠٢١ ١٦٢ From .
٠ industryeducation are the features and components of the higher و مولفه های برنامه درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم education curriculum in the era of the Fourth Industrialمیباشند.
در این راستا و در شرایط متغیر و محیط سرشار از عدم قطعیت و پیچیدگی عصر انقلاب صنعتی چهارم یکی از مسائل اساسی آموزش عالی تدوین برنامه های درسی است که متناسب و پاسخگوی این انقلاب بوده و دانش و توانایی و صلاحیت های مورد نیاز را در دانشجویان برای زیستن در آینده و مشاغلی که حتی ما هنوز نمیتوانیم تصوری از آن ها داشته باشیم ، ایجاد نماید.
در این راستا در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا با استفاده از روش سنتزپژوهی یک تصویر جامع از ویژگیها و مولفه های برنامه درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم ارائه شود.