Abstract:
نقش گرایش کارآفرینی به عنوان یک عامل اصلی رشد اقتصادی در سطح بینالمللی در سالهای اخیر بسیار برجسته بوده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شکلگیری گرایش کارآفرینانه بینالملل (مورد مطالعه: کسبوکارهای منتخب ایران) انجام شده است. مطالعه حاضر از منظر ماهیت یک پژوهش اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. روش پژوهش حاضر برحسب گردآوری اطلاعات کیفی است و از تکنیک ISM استفاده شده است. دادهها با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه ISM به روش هدفمند، از 11 نفر از خبرگان حوزه مورد مطالعه جمعآوری گردید. انتخاب جامعه آماری با در نظر گرفتن تحصیلات مرتبط خبرگان و دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد، سابقهکاری آنها در زمینه کارآفرینی بینالملل و سوابق اجرایی و عملیاتی آنها در این حوزه بوده است. لذا جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید کارآفرینی) و خبرگان تجربی (کارآفرینان کسبوکارهای ایرانی) هستند و فرایند نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 11 نفر از افراد واجد شرایط در این مطالعه شرکت کردهاند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کیفی محتوا و روش مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شده است. براساس کدگذاریهای انجام شده در بخش کیفی پژوهش، تعداد 7 مقوله اصلی و 37 مقوله فرعی حاصل گردید. نتایج نشان داد که متغیر «زیرساخت ایجاد کارآفرینی بینالملل» متغیر مستقل برونزا است که هیچ متغیری در مدل بر آن تاثیر ندارد. این متغیر تاثیرگذارترین متغیر مدل میباشد که به صورت مستقیم بر «رهبری کارآفرینانه» و «استقرار فرهنگ کارآفرینانه» اثر میگذارد. همچنین استقرار فرهنگ کارآفرینانه و سازمانی بر «استراتژی کارآفرینانه بینالملل» تاثیرگذار است. از طریق استراتژی کارآفرینانه بینالملل میتوان به «سیاستهای توسعه کارآفرینی بینالملل» و «شایستگی ارتباطی و انسانی» دست پیدا کرد. در نهایت نیز «گرایش کارآفرینانه بینالملل» قابل حصول است.
The role of entrepreneurial tendency as the main driving force of economic growth at the global level has been very significant in recent years. For this purpose, this research was conducted with the aim of designing the formation pattern of international entrepreneurial tendency focused on a case study entitled, "the selected Iranian businesses". This study is an exploratory investigation in terms of its nature and practical in terms of purpose. The research method is based on qualitative data collection using the ISM techniques. The data were collected from 11 experts in the relevant field by employing a semi-structured interview tools and the ISM-based questionnaire in a targeted way. The statistical population of the study includes the oretical experts (entrepreneurship professors) and experimental experts (Iranian business entrepreneurs). For data analysis, qualitative content analysis method and structural interpretive modeling method were used. Based on the coding, 7 main categories and 37 sub-categories were obtained. The results revealed that the variable of infrastructure for creating international entrepreneurship is an independent exogenous variable on which no variable in the model has any effect. This variable is the most influential factor in the model that directly impacts the entrepreneurial leadership and establishment of entrepreneurial culture. Accordingly, the establishment of entrepreneurial and organizational culture has an impact on the international entrepreneurial strategy. Consequently, it would be possible to achieve international entrepreneurship development policies and also communication and human competence through the international entrepreneurial strategy. Finally, the international entrepreneurial orientation would be attainable.