Abstract:
مقدمه و هدف: هدف این تحقیق ادراک معلمان از چگونگی انعکاس برنامه درسی دوره ابتدایی از پدیده چند فرهنگی بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش کیفی، و مشارکت کنندگان شامل20 نفر از معلمان آموزش و پرورش بودند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحب نظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه نمیه ساختارمند بود.یافتهها: با استفاده از روش تحلیل مضمون ابتدا مصاحبه های ضبط شده به صورت مکتوب درآمده سپس با یادداشت های برداشته شده طی جلسات مصاحبه ها تکمیل شده است. پس از آن با مطالعه دقیق متون، ابتدا برای هر یک از مصاحبه های تهیه شده، همه ایده های مستقل در قالب مضامین پایه شناسایی شده و به هر کدام یک کد اختصاص داده شده است. دو مضمون فراگیر شکاف فرهنگی، توسعه آگاهی از چندفرهنگی و همچنین ده مضمون سازمان دهنده و پنجاه و یک مضمون پایه را درباره ادراک معلمان از چگونگی انعکاس برنامه درسی دوره ابتدایی از پدیده چند فرهنگی کشف نمود. بحث و نتیجهگیری: یکی از ویژگی های فرهنگ آموختنی بودن آن است که به منظور جلوگیری از نابودی آن انتقال آن از نسلی به نسل دیگر اهمیت می یابد. آموزش و پرورش و به خصوص معلمان، در انتقال فرهنگ به شیوه صحیح و انتخاب عناصر فرهنگی مناسب نقشی مهم ایفا می کنند معلمان با متمایز کردن ارزش های مناسب از ارزش های نامناسب و متبلور ساختن سنت ها و اعتقادات ناب در وجود دانش آموزان، در حفظ استقلال فرهنگی و بازسازی فرهنگی هر کشور تاثیر گذارند. در واقع معلم عصر حاضر مسئولیتی فرهنگی در جامعه دارد.
Introduction: The purpose of this research was teachers' perception of how the primary school curriculum reflects the multicultural phenomenon.research methodology: Qualitative research method, qualitative case study and potential participants included 20 teachers of education.The sampling approach was purposeful and the method of sampling key experts. Data collection continued until theoretical saturation was reached. The research tool was not a structured interview.Findings: He discovered two overarching themes of cultural gap competence, development of multicultural awareness, as well as ten organizing themes and fifty-one basic themes about teachers' perception of how the primary school curriculum reflects the multicultural phenomenon.Conclusion: One of the characteristics of culture is that it can be learned, and in order to prevent its destruction, it is important to transfer it from one generation to another. Education and especially teachers play an important role in transferring culture in the correct way and choosing appropriate cultural elements. Cultural independence and cultural reconstruction of each country are affected. In fact, today's teacher has a cultural responsibility in the society.
Machine summary:
ادراک معلمان از چگونگی انعکاس برنامه درسی دوره ابتدایی از پدیده چند فرهنگی 2 محمد راهسار١ ، سارا نصیری چکیده مقدمه و هدف : تنوع و تکثر جامعه ایران در ابعاد مختلف قومی ، نژادی و فرهنگی مستلزم آن است که به نحوی شایسته و مقتضی در برنامه های درسی و آموزشی مورد توجه قرار بگیرد.
قاسمی پورمارمی(١٤٠١) در پژوهش خود با عنوان ادراک معلمان چندپایه ابتدایی دارای نوآموز پیش دبستانی از مولفه های برنامه درسی سیاسی در شکل گیری هویت فرهنگی نوآموزان پیش دبستانی پرداخته ، یافته های پژوهش نشان می دادکه پیش دبستان چندپایه محلی برای نگهداری و آشنایی نوآموز از محیط مدرسه است و پیش دبستانی چندپایه صرفا نابرابری هایبازتولید شده در جوامع سرمایه داری را توجیه می کند.
1 - Data Triangulation 2 - Thematic analysis جدول ١: مضامین مربوط به چگونگی انعکاس برنامه درسی دوره ابتدایی از پدیده چند فرهنگی مضامین فراگیر , مضامین سازمان دهنده , مضامین پایه توسعه آگاهی از چندفرهنگی , اولویت شناخت فرهنگ اقوام , ● به جای اینکه به اقوام پرداخته شود بیشتر روی کشورهای همسایه تمرکز کرده ● دانش آموز ابتدا باید به رسوم و فرهنگ کشور خودش آگاهی پیدا کند بعد کشورهای همسایه را بشناسد , انسجام فرهنگی , ● ضرورت شناخت اقوام ایرانی و درک ضرورت همبستگی مردم ایران با یکدیگر ● ضرورت آگاهی از گذشته مردم ایران در دوران باستان ● برگزاری نمایشگاهها که معرف مشاغل ، صنایع دستی،پوشش ها،فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف باشد , عدالت آموزشی , ● ارائه آموزش های مناسب و عادلانه برای همه دانش آموزان صرفنظر از نژاد و جنسیت ،پایگاه اجتماعی و....