Abstract:
مقدمه و هدف :هدف این پژوهش تبیین رابطه بین یادگیری سازمانی با خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان فراشبند بود. روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دبیران دبیرستانهای شهرستان فراشبندبه تعداد 170 نفر در سال 1402 است که به صورت تمام شماری در تحقیق مشارکت داشتد. که در نهایت 168 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل جمه آوری و تحلیل شد.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد سنگه (1992) و پرسشنامه استاندارد تورنس (1980) می باشد بود که توسط تحقیقات قبل روایی و پایایی آنها مورد تائید قرار گرفته بود.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با خلاقیت دبیران رابطه مثبت و معناداری وجود داردهمچنین بر اساس نتایج رگرسیون، مهارتهای فردی،یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک، خلاقیت دبیران را پیشبینی میکنند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس مهارتهای فردی،یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک، خلاقیت دبیران قابل پیشبینی می باشد .مدیران با تسهیلات لازم برای یادگیری سازمانی می توانند خلاقیت دبیران را بهینه سازی نمایند.
Introduction and purpose: The purpose of this research was to explain the relationship between organizational learning and creativity of High school teachers in Farashband city in Iran.Research methodology: The current research is applied in terms of purpose and correlational in terms of nature and method. The statistical population included 178 High school teachers in Farashband city in 1402, who participated in the research in full. Finally, 168 analyzable questionnaires were collected and analyzed. The data collection tool was Sange's standard questionnaire (1992) and Torrance's standard questionnaire (1980), whose validity and reliability were confirmed by previous researches.Findings: The findings of the research showed that there is a positive and significant relationship between organizational learning and teachers' creativity. Also, based on the regression results, individual skills, team learning and shared vision predict teachers' creativity.Discussion and conclusion: Based on individual skills, team learning and common vision, teachers' creativity can be predicted. Managers can optimize teachers' creativity with the necessary facilities for organizational learning.
Machine summary:
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران رابطه مثبت و معناداری وجود داردهمچنین بر اساس نتایج رگرسیون ، مهارتهای فردی ،یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک، خلاقیت دبیران را پیش بینی می کنند.
1 Simonton 2 Cropley 3 Katz-Buonincontro 4 Ferrari et al در پژوهشی که توسط نیکنامی و همکاران (١٣٨٨) تحت عنوان «طراحی و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نو آوری مدیران آموزشی شهر تهران » صورت گرفت ، آنها وضعیت خلاقیت و نوآوری مدیران مدارس شهر تهران را در حد متوسط گزارش کرده اند.
با توجه به مطالب بالا سوال اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه : «آیا بین یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان فراشبند رابطه معنی داری وجود دارد؟ چارچوب نظری در این تحقیق در خصوص متغیر مستقل از مدل سنگه و استیرمن ١ (١٩٩٢) استفاده شده است .
مدل مفهومی تحقیق Sterman & Senge ١ 2 Torrance & Shaughnessy روش شناسی پژوهش این تحقیق از لحاظ هدف ، کاربردی و از نظر ماهیت و روش ، از نوع همبستگی می باشد که به صورت توصیفی - پیمایشی انجام می شود و هدف از گردآوری و تجزیه و تحلیل داده هـای آن نیـز بررسی و سنجش رابطه همبستگی بین متغیرها، جهت و میزان شدت این روابط است .
A Ferrari education and training in the EU member states: Fostering creative learning and supporting innovative teaching.
. creativity organizational learning Keywords: Teachers Department of Islamic Education Teacher Ph. D.