Abstract:
امروزه نیروی انسانی هر سازمانی به عنوان استراتژیکیترین عامل، مورد توجـه پژوهشـگران قـرار گرفته است، وجود نیروی انسانی کارآمد و متعهد نسبت بـه انجـام وظـایف و ارائـه خـدمات نتایج مطلوبتری را برای سازمان به ارمغان خواهدداشت. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نوآوری در ارائه خدمات بر عملکرد منابع انسانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 150 نفر از کارکنان آموزش و پرورش اهواز ملی شهر اهواز در نظر گرفته شدهاند که با استفاده از نمونهگیری که به واسطه جدول مورگان انجام شده است 108 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ابزار سنجش این پژوهش پرسشنامه استاندارد نوآوری ارائه خدمات (چوپانی، 1390)، مدیریت منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بوده است. پس از جمعآوری پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS24 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل نشان داد که ناملموس بودن بر عملکرد منابع انسانی کارکنان تأثیر دارد. تفکیک ناپذیری بر عملکرد منابع انسانی کارکنان تأثیر دارد. تغییر پذیری بر عملکرد منابع انسانی کارکنان تأثیر دارد. فناپذیری از ابعاد نوآوری بر عملکرد منابع انسانی تأثیر ندارد. مالکیت بر عملکرد منابع انسانی کارکنان تأثیر دارد.
Managers of organizations have realized that their most important capital is human resources, which is considered an important factor in their success and progress, and no organization will be able to achieve all its desired goals without it. Considering the importance of human resources in advancing the goals of organizations, the future research has been conducted with the aim of investigating the effect of creative self-efficacy of employees on innovative behavior with the mediating role of entrepreneurship. The statistical population of this research is considered to be 114 employees of the National Bank of Ahvaz, and 141 people are considered as a sample using Morgan's table. The measurement tool of this research was the standard service delivery innovation questionnaire (Chopani, 8410), human resource management by Chang and Hong (8441). After collecting the questionnaires, they were analyzed using SPSS80 software. The results of the analysis showed that being full has an effect on the performance of human resources of employees. Inseparability affects the performance of human resources of employees. Changeability affects the performance of human resources of employees. Perishability of the dimensions of innovation does not affect the performance of human resources. Ownership affects the performance of human resources of employees.