Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش شناسایی مولفهها و ویژگیهای خاص آموزش کارآفرینی زنان بر اساس استانداردهای سازمان بینالمللی کار در ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش کیفی- تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش، اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان خبره آموزشی با تجربیات کافی و موفق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند که تعداد 20 نفر از این جامعه آماری برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونهگیری در این پژوهش با روش گلوله برفی انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. از اینرو، انجام مصاحبه با خبرگان پس از انجام 20 مصاحبه متوقف گردید. گردآوری دادههای کیفی از طریق مصاحبههای عمیق با سوالات باز انجام گرفت. در بخش کیفی برای تعیین روایی، براساس هشت راهبرد کرسول (2007) و برای بررسی پایایی، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار (وال، 2007) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از کدگذاری با رویکرد باز و محوری صورت گرفت و به این منظور از نرم افزار MAXQDA 2018 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: آموزش کارآفرینی زنان بر اساس استانداردهای سازمان بینالمللی کار شامل مولفههای "پیش نیازهای آموزش کارآفرینی زنان"، "الگوهای آموزش کارآفرینی زنان"، "ویژگیهای آموزش کارآفرینی زنان"، "ویژگیهای فردی زنان برای آموزش کارآفرینی"، "مولفههای فرهنگی" و "مولفههای قانونی" است.
The purpose of this study was to identify the specific components and characteristics of women entrepreneurship education based on the ILO standards in Iran. The research method was applied in terms of purpose and qualitative-content analysis in terms of method. The statistical population of the study consisted of University professors, administrators and educational experts with sufficient and successful experience of the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare, 20 people from this statistical community were selected for the research sample. Sampling in this study was done by snowball method and continued until theoretical saturation. Therefore, interviews with experts ceased after 20 interviews. In the qualitative part, to determine validity, based on eight strategies of Creswell (2007) and to examine the reliability, the method of intra-subject agreement of two coders (Wall, 2007) was used. The data obtained from the interviews were analyzed using open and axial approach coding and for this purpose MAXQDA 2018 software was used. The results showed that women entrepreneurship education according to the standards of the International Labor Organization including the components of "Prerequisites for Women Entrepreneurship Education", "Patterns of Women Entrepreneurship Education", "Characteristics of Women Entrepreneurship Education", "Individual Characteristics of Women for Entrepreneurship Education", "Cultural Components" And "legal components".
Machine summary:
نتايج حاصل از کدگذاري محوري مقوله کد باز فراواني مشارکت زنان 10 برنامه ريزي آموزشي 12 حمايت دولت 10 پيش نيازهاي آموزش شناسايي ظرفيت ها 17 کارآفريني زنان تسهيل و تسريع در روند صدور مجوز 6 ارائه تسهيلات و تخصيص اعتبارات 14 تقويت مهارت هاي زنان 10 نيازسنجي 13 توانمندسازي زنان 21 آموزش 33 شبکه سازي 14 آموزش کاربردي و عملي 8 آموزش بر اساس يادگيري فعال 5 الگوهاي آموزش آموزش تجسمي 5 کارآفريني زنان الگوي سيب 3 الگوي کب 4 ايجاد تيم هاي کاري و کارگروهي 3 الگوي مشارکتي 5 مهارت آموزي 6 استانداردهاي موفق بين المللي 19 آموزش مهارت هاي کار آفريني 4 تدوين محتوا 7 ويژگيهاي آموزش بومي سازي 7 کارآفريني زنان کيفيت مناسب اطلاعات و محتوا 8 هماهنگي آموزش با نياز جامعه 5 استفاده از تجربيات زنان کارافرين 5 1 Start and Improve Your Business (SYIB) 2 Know About Business (KAB) جدول ٢.
نتايج حاصل از کدگذاري محوري مقوله کد باز فراواني خلاقيت و نوآوري 19 فرصت شناسي 11 ويژگيهاي فردي ريسک پذيري 9 زنان براي آموزش استقلال طلبي 11 کارآفريني اعتماد به نفس 13 مهارت هاي ارتباطي 9 مهارت هاي حرفه اي 5 مسئوليت پذيري 4 خود باوري 5 توسعه فرهنگ کارآفريني زنان 17 مولفه هاي فرهنگي برگزاري سمينارها و همايش ها 11 پرورش فرزندان کارآفرين 11 الزام قانوني براي تبعيت از استانداردهاي بين المللي 4 اصلاح برخي قوانين 6 مولفه هاي قانوني وضع قوانين حمايتي براي زنان 5 اجراي مقاوله نامه ها 4 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١.
مدل مفهومي تحقيق نتايج حاصل از مصاحبه ها به روش تحليل محتوي مورد بررسي قرار گرفت و با شناسايي مؤلفه هاي آموزش کارآفريني زنان بر اساس استانداردهاي سازمان بين المللي کار در ايران الگوي کيفي به صورت شکل ٨ ارائه شد.