Abstract:
مقدمه و هدف: در نظامهای آموزشی نا متمرکز، تصمیمگیری از طریق نهادهای قانونگذار، شوراهای منتخب مردمی و هیئتهای امنا عملی میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تصمیمگیریهای غیر متمرکز مدیران آموزش و پرورش است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و به صورت کیفی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بود که روایی آن توسط اساتید و کارشناسان به صورت محتوایی مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل به صورت کیفی که به شناسایی عوامل موثر بر تصمیمگیری غیرمتمرکز مدیران با استفاده از روش تحلیل مضمون و اولویت بندی آنها از طریق آزمون فریدمن انجام شد برای بررسی اعتبار شبکه مضامین به دست آمده، از معیارهای اعتبارسنجی کیفی "قابل قبول بودن" و "قابل اعتماد بودن " و همچنین "ممیزی بیرونی" استفاده شد
یافتهها:. نتایج حاصل از یافتههای تحلیل مضمون، به شناسایی 4 مضمون سازمان دهنده، 17 مضمون پایه اصلی و 81 مضمون پایه فرعی منجر شد و در نهایت اولویت بندی نتایج با آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه خبرگان، نبود قوانین و مقررات جامع در ارتباط با تمرکززدایی (عامل محیطی) در اولویت اول و دارای بیشترین تاثیر گذاری بر تصمیمگیریهای غیرمتمرکز مدیران آموزش و پرورش و مهارت فنی (عامل مدیریتی) در اولویت آخر و کمترین تاثیرگذاری بر تصمیمگیریهای غیرمتمرکز مدیران آموزش و پرورش میباشد.
نتیجهگیری: برای اثربخش نمودن نظام آموزش و پرورش حرکت بسوی کاستن تمرکز ضروری است. در این خصوص شناسایی موانع کم شایان توجهی به مسئولین و سیاستگذاران آموزش و پرورش میکند که در این مقاله بیان شدهاند.
In decentralized education systems, decisions are made through legislative bodies, elected public councils, and trustees. The main purpose of this research is to identify and prioritize the factors influencing the decentralized decision making of education managers. It is a qualitative applied study. Data were collected through semi-structured interviews and questionnaires whose validity was confirmed by university professors and experts and its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.870. Decentralized recruitment of managers was done by thematic analysis and Friedman test. The results of the content analysis findings led to the identification of 4 organizer themes, 17 basic themes and 81 sub-themes. Finally, prioritizing the results with Friedman test showed that from the experts' point of views, lack of comprehensive rules and regulations associated with decentralization (environmental factor) is the first priority with the most influence while technical skill (management factor) is the last priority with the least impact on decentralized decisions of education managers.
Machine summary:
با توجه به اينکه هر روز منابع در دسترس محدودتر و اهميت و فوريت مديريت و برنامه ريزي هاي مطلوب بيشتر احساس مي شود و بسياري از کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه با فرهنگ هاي متفاوت به سوي " عدم تمرکز در تصميم گيري ها" و عدم تجمع امور رفته اند و بيشتر مديران ، معلمان ، کارکنان و ساير ذي نفعان در سطوح مختلف بر پايه مشارکت در تصميم گيري ها به نتايج مطلوبي دست يافته اند، لذا براي پاسخگويي به نيازهاي فردي و اجتماعي و با توجه به وجوب اعتلاي سطح فرهنگ ، دانش عمومي، تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص و گسترش علوم و فن آوري، لازم است واحدهاي مربوطه با مطالعه دقيق و شناخت لازم اوضاع و شرايط بومي، محيطي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و به ويژه فرهنگي و با تمرکززدايي به سوي مشارکت و تصميم گيري غيرمتمرکز رفته و با توزيع متناسب قدرت ، اختيار تصميم گيري را به سطوح پايين تر منتقل کنند(٢٠١١,Kharrazi).
براي گردآوري داده ها و با توجه به نوين بودن تحقيقات درباره ي شناسايي و اولويت بندي عوامل موثر در تصميم گيري هاي غير متمرکز مديران آموزش وپرورش و به خصوص در ايران ،تصميم گرفته شد که در اين تحقيق از مصاحبه هاي نيمه ساختار يافته با تاکيد بر رويکرد اکتشافي استفاده شود.
يافته هاي پژوهش به منظور شناسايي عوامل موثر بر تصميم گيري هاي غيرمتمرکز مديران آموزش و پرورش استان اصفهان از روش کيفي استفاده شد و براي تحليل داده هاي به دست آمده از فن تحليل مضمون و تشکيل شبکه مضامين استفاده گرديد.