Abstract:
مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش طراحی و اعتباریابی مقیاس رهبری فضیلت محور در آموزش عالی ایران بود. تاکنون تلاشهای وسیعی در این رابطه انجام گرفته است، اما به نظر میرسد تا امروز مقیاسی جامع و معتبر، که بتواند از اعتبار لازم برخوردار باشد، و از نظر عملی راهنمای مدیران و اعضای هیات علمی در فعالیتهای حرفهای باشد، ارائه نشده است.
روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه خلیج فارس بوشهر تشکیل میدادند. تعداد نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبتی چند مرحلهای در مجموع 370 نمونه انتخاب گردید. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت صورت گرفت. این پرسشنامه بر اساس مطالعات نظری و پیشینه پژوهشی در قالب 53 گویه تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد.
یافتهها: پس از تحلیل عامل، یافتهها بیانگر این بود که مولفه شخصیتی دارای بالاترین بار عاملی 892/0 و سپس مولفه مهارتی 873/0 و مولفه سازمانی 776/0 قرار گرفتند. با توجه به شاخصRMSEA الگو از برازش مناسب برخوردار است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مولفههای شخصیتی شامل عوامل اخلاقی، فکری، اجتماعی، عقلانی و عاطفی، مولفههای مهارتی شامل فنی، انسانی و ادراکی، مولفههای سازمانی شامل برنامهریزی، ساختار، تصمیمگیری، ارتباطات و فرهنگ سازمانی برای رهبران فضیلت محور در آموزش عالی مورد تاکید است. مولفههای اخلاقی شناسایی شده میتواند در فرآیند انتخاب و انتصاب و ارزیابی عملکرد مدیران آموزش عالی کاربرد داشته باشد.
The purpose of this study was to design and validate a scale virtuous leadership in Iranian higher education. So far, extensive and wide Efforts have been made in this regard, however, to date, it seems there is no comprehensive and credible valid scale that can be used practically to guide faculty in professional practice. The research was descriptive-correlational study based on structural equations. The sample of the study consisted of faculty members of Shiraz University, Shahid Chamran University of Ahvaz and Persian Gulf University of Bushehr selected using multistage Random Sampling Method in a total of 370 samples. Data were collected using a Likert scale researcher-made questionnaire.This questionnaire was developed based on theoretical and research studies in 53 items with basic personal (personality, skill) and organizational factors. Cronbach's alpha coefficient of 92/0 Was obtained. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts. Data were analyzed using SPSS and LISREL software. After factor analysis, the findings indicated that personality component had the highest factor load (0/892) and then skill (0/873) and organizational (0/776) component. According to the RMSEA index the model is well-fitted. The results showed that personality components include ethical, intellectual, social, intellectual and emotional factors, skill components including technical, human and perceptual, organizational components including planning, structure, decision making, communication and organizational culture. Virtual leaders are emphasized in higher education. The identified ethical components can be used in the process of selecting, appointing and evaluating the performance of higher education managers.
Machine summary:
از چند دهه پيش تاکنون که بحث رهبري در سازمان ها بطور علمي پيگيري، و مطالعات نظري و شواهد علمي فراواني براي آن گردآوري شده ، نشان ميدهد، که رهبري داراي سبک ها، الگوها، روش ها و تکنيک هاي متعدد و متفاوتي است (٢٠٠٥,Miskel &Hoy ).
1 Ethical Leadership 2 Virtuousness Oriented Leadership 3 Virtue 4 Higher Education توسعه فضايل اخلاقي در آموزش عالي گام اساسي در جهت رشد اين فضايل در جامعه است .
تلاش براي يافتن چارچوب نظري و مفهومي که توانايي هدايت مديران آموزش عالي در جهت سوق دادن اين نهاد در مسير ارزش هاي الهي، ديني و اخلاقي برخاسته از مکتب اسلام باشد، به لحاظ نظري و پژوهشي از اهميت و اولويت اساسي برخوردار است .
p ,٢٠١٥ ,Smith &Caldwell, Hasan ) در پژوهشي با عنوان رهبري فضيلت محور: چشم اندازي براي قرن ٢١، به اين نتيجه رسيدند که رهبران بافضيلت سطحي غير معمول از تعهد را در خصوص کارکنان خود، که به مشتريان ، ذينفعان و به طور کلي جامعه خدمت ميکنند، دارا ميباشند، و مفهوم پيوستگي اخلاقي را گسترش دادند، آن ها اهميت يک رويکرد فضيلتمند به منظور بهينه سازي، ايجاد سرمايه ، تقويت روابط و پيامدها در ارزشمندي و تعهد را شناسايي کردند، و از نظر آنها مولفه هاي شخصيتي رهبر بافضيلت عبارتند از: شخصيتي (متعهد و صادق )، شايستگي فني و ..
سوال اول : عامل ها و مولفه هاي رهبري فضيلت محور در آموزش عالي کدام هستند؟ الگوي استخراج شده نشان ميدهد که رهبري فضيلت محور از دو بعد فردي (شخصيتي، مهارتي) و سازماني تشکيل شده است .