Abstract:
مقدمه و هدف: ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه فعالیتهای اقتصادی، کاهش معضل بیکاری و افزایش مهارتهای اجتماعی ازجمله عواملی هستند که اهمیت مهارتآموزی و رعایت استانداردهای لازم جهت بهبود کیفیت آموزشهای مهارتی را آشکار میسازد، بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی انجام گردید. روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش آمیخته اکتشافی انجام گردید. در مرحله کیفی ۱۱ نفر از خبرگان در زمینه آموزش استاندارد در هنرستانها بهعنوان نمونه، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادههای کیفی به روش مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفت. در بخش کمی، جامعه آماری را کلیهی مدیران هنرستانهای شهر تهران (۳۲۹ نفر) تشکیل دادند که برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۱۷۷ نفر بهعنوان نمونه، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جمعآوری دادههای کمی، بر اساس پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ۹۳% و روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و خبرگان تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS 16 و Smart PLS صورت پذیرفت. یافتهها: تحلیل دادههای کیفی منجر به شناسایی ۲۴ شاخص و ۵ مولفه گردید، سپس بر مبنای یافتههای مرحله کیفی، پرسشنامه کمی طراحی و به جمعآوری دادههای کمی پرداخته شد. تجزیهوتحلیل دادههای کمی در قالب تحلیل توصیفی دادهها و تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفت. از بین ۲۴ گویه، در ۲۳ گویه بار عاملی کمتر از ۰٫۳ وجود نداشت و از روند تحلیل عاملی حذف نگردیدند و به دلیل بار عاملی بزرگتر از 6,0 نشان داد که «خیلی مطلوب» هستند و ۱ گویه، بار عاملی ۰٫۰۸۳ داشته که به دلیل اینکه از ۰٫۳ کمتر است، از روند تحلیل حذف گردید. بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش پنج مولفه: مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمی و نوآوری، پرورش جسمی و روحی با شاخصهای آنها، تحت عنوان ابعاد و مولفههای مدل آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی مشخص گردید.
Introduction: Creating job opportunities, developing economic activities, reducing the problem of unemployment and increasing social skills are among the factors that reveal the importance of skill training and observing the required standards necessary to improve its quality. The purpose of this research is to present a model for standard education in Tehran's vocational schools in terms skills training.research methodology:The present study is applied research and data collection was using exploratory mixed method. In the qualitative phase, 11 experts in the field of standard education in standard education in vocational schools were selected by purposeful sampling. Qualitative data were collected through library studies and semi-structured interviews. In the quantitative phase, the statistical population consisted of all the vocational schools managers in Tehran (329) who 177 managers were selected as sample size using Cochran formula and simple random sampling. Quantitative data were collected based on the researcher-made questionnaire whose reliability was confirmed with Cronbach's alpha coefficient of 93%. Also the validity was confirmed by the experts. Data analysis was done using SPSS 16 and Smart PLS software.Findings: The analysis of qualitative data led to the identification of 24 indices and 5 components. Then, based on the findings of the qualitative stage, a quantitative questionnaire was designed and quantitative data were collected. Quantitative data analysis was performed in the form of descriptive data analysis and confirmatory factor analysis. Out of 24 items, in 23 items there was no factor load less than 0.3 and they were not removed from the factor analysis process and due to the factor load greater than 6.0 showed that they are "very desirable" and 1 item, load It had a factor of 0.083, which was removed from the analysis process because it is less than 0.3.Conclusion: Based on the results of the research, five components including: financial and physical, human resources, education and learning, scientific and innovative, physical and mental development, along with their indicators, were identified as dimensions and components of the model of standard education in Tehran's vocational schools in terms of skills training.
Machine summary:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ١- مدل تحليل عاملي شاخص هاي آموزش استاندارد در هنرستان هاي شهر تهران از بعد مهارت آموزي جدول ٢- مدل تحليل عاملي شاخص هاي آموزش استاندارد در هنرستان هاي شهر تهران از بعد مهارت آموزي عنوان مؤلفه بار عاملي شاخص بار عاملي مؤلفه ٠٫٧٧٩ کيفيت فضاي فيزيکي ٠٫٨٥٧ تأمين تجهيزات و ابزار به روز مالي و فيزيکي ٠٫٦٠٨ ٠٫٩٠٦ ايجاد کارگاه هاي تخصصي ٠٫٨٢٤ تأمين و تخصيص منابع مالي ٠٫٧٢٨ منابع انساني کارآمد و متخصص ٠٫٧٩٧ توانمندسازي نيروي انساني منابع انساني ٠٫٧٠٠ ٠٫٨٠٤ صلاحيت علمي و شايستگي حرفه اي کارکنان ٠٫٧٢٥ ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان ٠٫٧١٢ روش هاي تدريس فراشناختي ٠٫٧٨٢ آموزش به روش تلفيقي آموزش و يادگيري ٠٫٦٦٧ ارتباط سازنده با عوامل مؤثر بر يادگيري ٠٫٦٥٢ ٠٫٧١٥ ايجاد فرصت هاي برابر يادگيري ٠٫٦٧٢ فضاي تعاملي ميان مربي و مطربي ٠٫٨٤٦ تناسب رشته هاي هنرستاني با پيشرفت صنعت و نياز جامعه ٠٫٠٨٣ نيازسنجي علمي و نوآوري ٠٫٧٥٧ به روزرساني محتواي آموزشي ٠٫٧٥٤ ٠٫٨٣٩ ارتباطات بين رشته اي و چند سوادي ٠٫٧٤٧ تحول و نوآوري ٠٫٧٣٨ کسب مهارت هاي زندگي ٠٫٧٢٠ هنردرماني و نشاط آفريني پرورش جسمي و ٠٫٦٧٤ رشد سرمايه روان شناختي ٠٫٧٠٢ روحي ٠٫٨١٠ ارتقاي سطح سلامت جسماني و رواني هنرجويان ٠٫٦٩٤ توجه به بعد اخلاقي و فرهنگي هنرجويان ٠٫٧٠٠ تقويت بعد اعتقادي هنرجويان همان طور که در جدول فوق نشان داده شده است ، از بين ٢٤ گويه ، ٢٣ گويه به دليل آنکه بار عاملي کم تر از ٠٫٣ وجود نداشت ، از روند تحليل عاملي حذف نگرديدند و هم چنين به دليل اين که بزرگ تر از ٠,٦ بود نشان داد که «خيلي مطلوب » است .