Abstract:
مقدمه و هدف: در دهههای اخیر چشم اندازی مبتنی بر مدل آموزشی برای تربیت بدنی مد نظر قرار گرفته که مربیان را برای یادگیری، انتخاب و تمرین طرحهای جامع تدریس یاری نموده است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین مدل آموزشی بازیهای تاکتیکی بر مهارتهای شناختی و حرکتی بود.
روش شناسی پژوهش: در این مطالعه نیمه تجربی، نمونه پژوهش حاضر (n=12) دانشجوی دختر تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بودند که واحد درسی بسکتبال را اخذ نموده بودند. به همین منظور نمونه آماری پژوهش در یک گروه با مدل آموزشی بازیهای تاکتیکی آموزش داده شدند. برنامه تمرینی شامل 8 هفته تمرین، هفتهای 2 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه بود. این پژوهش شامل سه مرحله پیش آزمون، تمرین و پس آزمون بود. برای بررسی مهارتهای شناختی با استفاده از آزمون عملکردی پیوسته و آزمون استروپ، کارکرد اجرایی مورد سنجش قرار گرفت. هم چنین برای بررسی مهارتهای حرکتی از ابزار عملکرد حرکتی بازیها (GPA) استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و آزمون تی همبسته استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات کارکرد اجرایی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون، تفاوت معناداری (P<0/ 05) ندارند. در حالی که در آزمون عملکرد حرکتی، مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش معناداری (P<0/ 0001) را نشان میدهد.
بحث و نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش با مدل تاکتیکی باعث بهبود کارکرد اجرایی نمیشود ولی موجب توسعه عملکرد حرکتی بازیکنان بسکتبال میشود.
Introduction: The aim of this study was to determine the effect of train with tactical game modele in Basketball on cognitive and motor skills research methodology: The subjects were (n=12) females PE student of Islamic Azad University of Marvdasht who got Basketball course. They were trained with tactical game model in a group. They were trained for 8 weeks, 2 sections in each weeks and 90 minutes in each section. The research was conducted in three phases: pre-test, training and post-test (retention) and used Trail Marking Test and Strop test for evaluation executive function of cognitive skills. Also motor skill was evaluated with motor performance tool. The descriptive statics and t-test were utilized to analyze datas. Findings: Results show that there isn’t any significant differential (p< 0/05) between pre-test and post-test in executive function; whereas a significant differential (p< 0/0001) was observed between pre-test and post-test in motor skills. Conclusion: Generally the result of this study show that tactical game instructional model doesn’t improve executive function but also motor performance in Basketball function.
Machine summary:
آموزش تاکتيکي بازي ها به عنوان يک مدل آموزشي در ورزش ، هم ارزش ذاتي و دروني براي فراگيران دارد و هم اين که مربيان در محتواي بازي ها دست به انتخاب هاي مهمي مي زنند و بازي هايي را که بيشترين ارزش و علاقمندي را براي بازيکنان فراهم مي کند را به کار مي گيرند؛ و اين نقطه شروعي براي ساخت و توسعه يک برنامه تحصيلي تأثير گذارست (٢٠١٧ ,Jayantilal and Oleary).
1. Trail Marking Test يافته ها براي ارزيابي مهارت هاي شناختي کارکرد اجرايي مورد بررسي قرار گرفت که مشتمل بر چندين بخش است که از طريق برون دادهاي دو آزمون عملکرد پيوسته و آزمون استروپ ارزيابي ميشود.
بحث ونتيجه گيري همان طور که اشاره شد هدف از اين پژوهش تأثير تمرين با مدل آموزشي بازي هاي تاکتيکي در بسکتبال بر مهارت هاي حرکتي و شناختي است .
اين نتيجه با يافته هاي پژوهش هاي هپ ، کوهلر، فليدرمن و زنتگراف (٢٠١٨ ,Zentgraf &Heppe, Kohler, Fleddermann, ) استيلمن ، وات ، وولام ، يار، ماتارو و اريکسون (٢٠١٦ ,Stillman, Watt, Grove, Wollam, Uyar, Mataro, Erickson)؛ (٢٠١٨ ,Diamond)؛ سوگا، شيشيدو و ناگاتومي (٢٠١٧ ,Nagatomi &Soga, Shishido ) همسو است و با يافته هاي سندروف و همکاران (٢٠١٦ ,.
همان طور که در پيشينه گفته شد برخي از تحقيقات فوايد کارکرد اجرايي را به دنبال برخي رشته هاي ورزشي نشان نمي دهند؛ نتايج حاصل از اين پژوهش نيز نشان مي دهد که آموزش بسکتبال با مدل بازي هاي تاکتيکي، درگيري ها شناختي با خود به همراه ندارد.
Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health, 16(1).