Abstract:
تفکر انتقادی از اساسیترین موضوعات مدرسه زندگی وآراء دیویی است. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آموزش تفکر انتقادی در نظام آموزشی ایران انجام شده. یک پژوهش پیمایشی است وجامعه آماری 6400 نفر مدیران، مشاورین، معاونین ومعلمان منطقه سه تهران میباشد. کهبا استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 140 نفر انتخاب شدند در دو گروه 70نفر خانم وآقا. ابزار اندازهگیری این پژوهش، آزمون استاندارد تفکر انتقادی واتسون -گلیرز است که توانایی تفکرانتقادی را از طریق 80 پرسش در پنج مولفه مهارت استنباط، شناسایی مفروضات استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارز شیابی اندازهگیری میکند. دادهها ی پرسشنامه با استفاده از برنامه22 SPssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتندبجزدر مهارت تفسیر که در آقایان در سطح خطای5%، با اختلاف 8 درصد بیشتر از خانمها بود در چهار مهارت دیگرخانمها نمره بیشتری کسب نمودند 5 اختلاف دو گروه در استنباط 8/27درصد، در شناسایی مفروضات 1/25 درصد، در استنتاج5 /33 درصدودر ارزشیابی 14/4 درصد بدست آمد ولی در مجموع نمره تفکر انتقادی قابل قبول ودر سطح بالایی نیست و نشان از کمرنگ بودن این امرمهم در نظام آموزشی است.
Critical thinking is one of the most fundamental themes of Dewey's school of life and ideas. The present study was conducted with the aim of pathology of critical thinking training in the Iranian educational system.Using simple random sampling method, 140 people were selected in two groups of 70 men and women. The measurement tool of this research is the standard Watson-Glears critical thinking test, which measures the ability of critical thinking through 80 questions in five components of inference skills, identification of inference assumptions, interpretation and evaluation currency. Questionnaire data were analyzed using SPSS 22 program exceptIn the interpretation skill, which was 5% higher in men at the error level of 5% than in women, in the other four skills, women scored higher. The evaluation was 4.14 percent, but in general, the score of critical thinking is not acceptable and at a high level, and it shows that this important thing is lacking in the educational system.