Abstract:
هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین و تحلیل دانش و مهارتهای مورد نیاز کودکان درباره سواد مالی و اقتصادی و فاصله آن با آموزشهای موجود در کتب مقطع ابتدایی در ایران بود. پژوهش حاضر بر اساس دسته بندی مبتنی بر هدف از نوع پژوهش کاربردی بود. روش مورد استفاده در این تحقیق روش آمیخته(کیفی-کمی) بود و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی بود که میان روش های توصیفی از شیوه پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کمی کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بادرود بود که بر اساس اطلاعات بدست آمده از آموزش و پرورش منطقه تعداد افراد جامعه آماری100 نفر می باشند. در بخش کیفی نیز جامعه آماری تحقیق حاضر کل کتب دوره ابتدایی بود. حجم نمونه در بخش کمی 79 بود که از فرمول نمونه گیری کوکران حاصل شد. در بخش کیفی روش نمونه گیری بر اساس نمونه گیری هدفمند بود که بر این اساس کتب ریاضی و مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی پژوهش از نرم افزار SPSS26 در سطح خطای 05/0 استفاده شد. با بررسی اسناد بالادستی بدست آمد که مولفه های سواد اقتصادی شامل عرضه محصولات، تقاضا، قیمت گذاری، تورم، تولید، کارآفرینی، اشتغال، مصرف گرایی، سرمایه گذاری، پس انداز، تحول مشاغل و پرهیز از اسراف و مولفه های سواد مالی بر اساس اسناد بالادستی شامل درآمد، مدیریت پول، مدیریت اعتبار و مدیریت ریسک بدست آمد. از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی بهتر بود در کتب این دوره از نظر مولفه های سواد اقتصادی به مولفه های مصرف گرایی و پرهیز از اسراف پرداخته شود. همچنین از نظر معلمان مولفه های تقاضا و سرمایه گذاری دارای کمترین ارزش بود. علاوه بر این معلمان معتقد بودند در بحث سواد مالی بیشتر به مولفه های مدیریت اعتبار و همچنین مدیریت ریسک پرداخته شود. این در حالی است که از نظر آنان پرداختن به مدیریت پول در کتب درسی دوره ابتدایی دارای کمترین ارزش بوده بدست آمد. با استناد به یافته های این پژوهش معلوم می شود که میزان توجه به هر یک از مولفه های سواد مالی و اقتصادی در کتاب های دوره ابتدایی متفاوت است و وضعیت موجود پرداختن به مولفه های سواد مالی و اقتصادی با وضعیت موجود تفاوت دارد.
Machine summary:
جدول(6)تحلیل محتوای کتاب ریاضی دوره ابتدایی از منظر پرداختن به مولفه های سواد اقتصادی , اول, دوم, سوم, چهارم, پنجم, ششم, جمع , فراوانی, درصد, فراوانی, درصد, فراوانی, درصد, فراوانی, درصد, فراوانی, درصد, فراوانی, درصد, فراوانی, درصد عرضه, 45, 1/68, 15, 8/26, 46, 6/32, 105, 7/38, 72, 0/28, 93, 7/28, 376, 7/32 تقاضا, 4, 0/6, 8, 2/14, 14, 9/9, 22, 1/8, 27, 5/10, 31, 5/9, 106, 2/9 قیمت گذاری, 0, 0, 2, 5/3, 6, 3/4, 20, 4/7, 8, 1/3, 15, 6/4, 51, 4/4 تورم, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 3/0, 1, 08/0 تولید, 3, 5/4, 9, 0/16, 16, 3/11, 20, 4/7, 25, 7/9, 36, 1/11, 109, 5/9 کارآفرینی, 1, 5/1, 12, 4/21, 14, 9/9, 16, 9/5, 28, 9/10, 34, 5/10, 105, 1/9 اشتغال, 0, 0, 10, 8/17, 12, 5/8, 15, 5/5, 30, 6/11, 30, 2/9, 97, 4/8 مصرف گرایی, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0 سرمایه گذاری, 0, 0, 1, 7/1, 2, 4/1, 5, 8/1, 10, 9/3, 18, 5/5, 36, 1/3 پس انداز, 5, 5/7, 9, 0/16, 12, 5/8, 18, 6/6, 20, 7/7, 31, 5/9, 95, 2/8 تحول مشاغل, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 5, 5/1, 5, 4/0 پرهیز از اسراف, 0, 0, 0, 0, 3, 1/2, 9, 3/3, 16, 2/6, 18, 5/5, 46, 0/4 جمع, 66, 100, 56, 100, 141, 100, 271, 100, 257, 100, 324, 100, 1148, 100 بر اساس اطلاعات بدست آمده در جدول (6) می توان گفت در مورد پرداختن به مولفه های سواد اقتصادی در کتب ریاضی دوره ابتدایی به مولفه عرضه بیشتر از سایر مولفه ها توجه شده است(7/32 درصد) این در حالی است که کمترین توجه در این کتب به مولفه تورم بوده است(08/0 درصد).