Abstract:
این پژوهش با هدف اثربخشی سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر ثبات قدم و امید تحصیلی دانشآموزان انجام شد. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی و به شیوۀ پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری در این تحقیق را تمامی دانشآموزان ابتدایی دورۀ دوم (پایههای چهارم، پنجم و ششم) شهرستان بروجرد تشکیل دادهاند که در سال تحصیلی 400- 1399 بهصورت آنلاین مشغول به تحصیل بودند. نمونهگیری به صورت در دسترس بوده که در مجموع 36 نفر از دانشآموزان بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 18 نفر)، سپس پرسشنامههای ثبات قدم تحصیلی داکورث و امید تحصیلی کمپل و کاون که از روایی مناسب و پایایی قابل قبول (87/0 و 82/0) برخوردار بودند، توسط دو گروه تکمیل شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام دورۀ آموزشی از هر دو گروه، پسآزمون به عمل آمد. در نهایت، دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج بهدست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین نمرات پسآزمون ثبات قدم تحصیلی و امید تحصیلی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر گروه آزمایش تأثیر معنادار داشت و اثربخشی آموزش سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور در خصوص افزایش ثبات قدم و امید تحصیلی دانشآموزان مشاهده شد. بنابراین، آموزش مداوم و مستمر سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با هدف بهبود عملکرد دانشآموزان در خصوص داشتن سبک زندگی تحصیلی سالم پیشنهاد میشود.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of health-based academic lifestyle on students' grit and academic hope. The research design was quasi-experimental with pretest-posttest with a control group. The statistical population in this study consisted of all elementary students of the second period (fourth, fifth and sixth grades) of Boroujerd city who were studying online in the academic year 2020-2021. Sampling was available that a total of 36 students were randomly assigned to the experimental and control groups (18 people in each group), then the Ducourt Academic Step Grit Questionnaire and Campbell and Kavan Academic Hope Questionnaire, which were valid. And had acceptable reliability (0.87 and 0.82), completed by two groups. The experimental group was trained in a healthy-oriented academic lifestyle for 12 sessions and the control group did not receive any intervention. After the training course, post-test was performed in both groups. Finally, the collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results of analysis of covariance showed that there was a significant difference between the post-test scores of academic achievement grit and academic hope between the experimental and control groups and health-oriented academic lifestyle had a significant effect on the experimental group. The effectiveness of health-oriented academic lifestyle training was observed in increasing students' grit and academic hope. Therefore, continuous education of a health-oriented academic lifestyle is recommended with the aim of improving students' performance in having a healthy academic lifestyle.