Abstract:
خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد. یکی از ابعاد تاثیرگذار بر خلاقیت، مدرسه میباشد. از میان معلمان دوره های مختلف تحصیلی، نقش معلمان ابتدایی در ایجاد و تقویت خلاقیت از اهمیت ویژهای برخوردار است. اصطلاح خلاقیت به آن دسته از فرآیندهای ذهنی دلالت دارد که به راه حلها، ایده ها، اشکال هنری، نظریههای جدید و منحصر به فرد منجر میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روشهای تدریس در افزایش خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی میباشد. روش پژوهش تجزیه و تحلیل کتابخانهای مروری است که برای گردآوری اطلاعات به بررسی کتابها، مقالات، منابع و پایگاههای اینترنتی پرداختیم. یافته ها -
نشان داد که استفاده از تکنیک های خلاق و عوامل دیگری چون مدت زمان تدریس، روشهای تدریس، تجارب دانش آموزان در فعالیتهای خلاقانه و همچنین نگرش خلاق معلمان، بر پرورش خلاقیت دانشآموزان تاثیر گذار است پس پرورش خلاقیت در میان دانشآموزان میتواند یکی از پیامدهای مثبت یادگیری در مدارس باشد. با توجه به تعاریف خلاقیت، ابعاد و الگوهای رشد آن و روش های تدریس خلاقانه به خصوص روش تدریس ساختگرایی، روش تدریس همیاری و روش تدریس مشارکتی مشخص شد که خلاقیت قابلیت آموزش و پرورش دارد و با به کارگیری تکنیکهای مربوط به آن می توان معلمان و به تبع آن فراگیران را تحت آموزش و پرورش قرار داد.
Machine summary:
ir تاثیر روش های تدریس در افزایش خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی علی جوکار ١ ، سیدسهراب حسینی ٢ ، مریم اکبری ٣ ، مهدی شیردل ٤، محمدرضا رزم جو 5 ١ دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان مطهری شیراز (نویسنده مسئول ) ٢ دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز ٣ دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر شیراز ٤ کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز ٥ دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان مطهری شیراز چکیده خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد.
شفیعی و شریف زاده (١٣٩٩) در پژوهش خود تحت عنوان نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت دانش آموزان به این نتیجه رسیدند که خلاقیت امری مهم است که میتواند یادگیری را تحت تاثیر قرار دهد و باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شود و مدرسه نقش مهمی در پرورش خلاقیت از طریق برنامه درسی و روش تدریس معلم دارد.
Comparison of the effectiveness of inductive thinking teaching method and exploratory teaching method on creativity of fifth grade elementary students, Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning, Volume 12, Number: 19, pp.
Probe the effect of education on the development of experimental science, creativity and achievement grade students GhonbadKavos city.
Comparison of the effect of cooperative teaching method with 5th grade teaching method on academic achievement and social skills of male students in fifth grade elementary experimental science course, Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning, Volume 12, Number: 19, pp.
Comparing the effect of teaching methods Bybee (5E) and traditional on junior-high school students’ creativity and learning , Journal of innovation and creativity in human sciences.