Abstract:
سابقه و هدف: انس با قرآن و به کارگیری تعالیم انبیا در زندگی یکی از کلیدیترین امور برای
بهبود سلامت روان و سازگاری اجتماعی است. هوش معنوی یکی از مولفه های موثر در رفتارهای
مثبت شغلی و آگاهی از تغییرات درونی فرد است و ارتقای آن در بین نسل جوان میتواند بسیاری
از ناملایمات روانی را در میان آنان کاهش دهد و زمینۀ پیشرفت تحصیلی را فراهم نماید. ازاین رو،
مقالۀ حاضر با هدف بررسی تاثیر انس با قرآن بر سازگاری اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی
در بین دانشجویان دانشکدة علوم قرآنی خوی صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان
دانشکدة علوم قرآنی خوی بود که از میان آنان نمونه ای به تعداد ١٠٣ نفر در سال تحصیلی ٩٩-
١٣٩٨ به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت است
از: پرسش نامۀ محقق ساختۀ انس با قرآن، پرسش نامۀ هوش معنوی کینگ و پرسش نامۀ سازگاری
اجتماعی بل. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی
گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد از ١٠٣ دانشجو ٧٠/٩ درصد زن و ٢٩/١ درصد مرد بودند و با توجه به
مقدار 0/05> P، تمام متغیرها توزیع طبیعی داشت. میانگین سازگاری اجتماعی ١١/١٥، انس با
قرآن ٣/٨٩ و هوش معنوی ٣/٨٩ بود. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین انس با قرآن و
سازگاری اجتماعی (0/64=r)، بین انس با قرآن و هوش معنوی (0/59=r) و بین هوش معنوی و
سازگاری اجتماعی (0/53=r) رابطۀ مثبت معنیداری وجود داشت.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، میتوان گفت هوش معنوی میتواند با نقش میانجی خود در انس
با قرآن و سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشکدة علوم قرآنی خوی، تاثیرات مثبتی ایجاد کند.
بنابراین، پیشنهاد میشود بسته های آموزشی و فرهنگی جهت افزایش هوش معنوی در اختیار
دانشجویان این مرکز و دیگر مراکز و موسسات آموزشی قرار گیرد تا بدین ترتیب سازگاری
اجتماعی آنان در دانشگاه و دیگر محیط های اجتماعی افزایش یابد.
Background and Objective: Familiarity with the Quran and applying the teachings of the prophets in life is one of the key factors in improving mental health and social adjustment. Spiritual intelligence is one of the effective components of positive job behaviors and awareness of internal changes and its promotion among the young generation can reduce many psychological problems among them and provide the basis for academic achievement. Accordingly, this study aims to discover the impact of love for the Quran on social adjustment as mediated by spiritual intelligence among the students of Khoy Faculty of Quranic Sciences. Methods: This is a descriptive correlational study. The statistical population of the study included the students of Khoy Faculty of Quranic Sciences, out of whom 103 participants were selected in the academic year 2018-2019 by stratified random sampling. The instruments used in this study included the researcher-made Questionnaire of Love for the Quran, King’s Spiritual Intelligence Questionnaire and Bell’s Social Adjustment Questionnaire. In this study, all ethical considerations were observed and the authors did not report any conflict of interests. Results: Out of the 103 students, 70.9% were female and 29.1% were male. According to the levels of significance obtained, all variables were normally distributed. The mean score was 11.15 for social adjustment, 3.89 for familiarity with the Quran and 3.89 for spiritual intelligence. The results of Pearson correlation pointed to a significant positive relationship between love for the Quran and social adjustment (r=0.64), between love for Quran and spiritual intelligence (r=0.59) and between spiritual intelligence and social adjustment (r=0.53). Conclusion: Based on the results, spiritual intelligence can create positive effects with its mediating role in the relationship between the Qur'an and the social adjustment of the students of Khoy Faculty of Quranic Sciences. Therefore, it is suggested educational and cultural packages be provided to the students of this center and other educational centers and institutions to increase their spiritual intelligence in order to increase their social adjustment in the university and other social environments.