Abstract:
هدف کلی پژوهش حاضر که از نوع کیفی اســت و با رویکرد مشــارکتی انجام شده ، تسهیل «درس زندگی با طعم پختگی » کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی پایۀ دوازدهم بوده است . جامعۀ آماری پژوهش را ١٥ دانش آموز دختر دورٔه دوم متوسطۀ «دبیرستان صدیقه کبری (س )»واقع درناحیۀ۲استان کرمانشاه تشکیل دادند.داده های پژوهش به کمک مصاحبۀنیمه ساختارمند و مشاهدٔه مستقیم ، توسط اعضای تیم پنج نفرٔه درس پژوهی ، در دو مرحله نقد، بررسی و جمع آوری شدند تا داده ها به اشباع نظر رسیدند. بدین گونه که در فرایند اجرای درس پژوهی ، در دو مرحله تدریس با روش های «پرسش و پاسخ » و «ساختن گرایی »، طرح درس و اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت . بررســی های انجام شده توسط اعضای تیم پنج نفرٔه درس پژوهی ، نقاط ضعف و قوت تدریس اول و اجرای آن را توسط مجری مشخص کرد. پس از تجدیدنظر و اصلاح نقاط ضعف و به کارگیری پیشنهادها، تدریس دوم درس با رویکرد مشارکتی فعال و روش ساختن گرایی اجرا شد. به کارگیری روش ساختن گرایی در تدریس دوم و استفاده از منابع و ابزار جدید و اعمال ایده های نو در تدریس دوم ، تغییراتی در فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان مشاهده شد که نشان دهندٔه تاثیرگذاری اعمال نقدهای اعضای تیم و تصحیح اجرای معلم بود. این روش ها و اصلاحاتی که انجام گرفتند، با توجه به تدریس اول و نقد و بررسی هایی بود که توسط اعضای تیم به طرح درس و اجرای آن وارد شد. بر اساس بررسی های که صورت گرفت ، مجموعا ١٦٨ کد باز، پس از تحلیل و ادغام کدهای باز،١٠ کد محوری و در نهایت ٣ کد گزینشی حاصل شد. یافته ها نشان دادند که عوامل مهارت های ارتباطی ، ایجاد انگیزه ، مهارت کلامی و غیرکلامی ، مدیریت زمان ، استفاده از روش های نوین تدریس ، کلاس داری ، کاربردی کردن یافته ها، مهارت آموزشی ، فضای آموزشی و در کل مهارت های انسانی ، ادراکی و فنی در تسهیل یادگیری درس فوق الذکر تاثیرگذارند.
Machine summary:
يافته ها نشان دادند که عوامل مهارت هاي ارتباطي ، ايجاد انگيزه ، مهارت کلامي و غيرکلامي ، مديريت زمان ، استفاده از روش هاي نوين تدريس ، کلاس داري ، کاربردي کردن يافته ها، مهارت آموزشي ، فضاي آموزشي و در کل مهارت هاي انساني ، ادراکي و فني در تسهيل يادگيري درس فوق الذکر تأثيرگذارند.
کليدواژه ها: درس پژوهي ، توسعة حرفه اي معلمان ، مديريت خانواده و سبک زندگي ، روش تدريس ساخنن گرايي مقدمه و بيان مسئله آيندة شــغلي و زندگي خود تصميم بگيرند و به موفقيت برسند آموزش و تعليم وتربيت اهميت بسياري دارد.
در اين مســئله اي را اننخاب مي کنند که از فعاليت هاي خود به دســت راسنا بايد علاوه بر انجام وظايف آموزشي خود، بـــه عنوان يک آورده اند يا براي دانش آموزان دشــواري هايي را ايجاد کرده است پژوهشــگر نيز اقدام کنند.
با توجه به بررسي هاي انجام شده که از سوي هدف درس پژوهي ،تدريس مؤثرتروآگاهي ازنحوة تفکرويادگيري اعضــاي تيم صورت گرفت ، نقاط ضعف و قوتــي در تدريس اول و دانش آموزان اســت (فضلي ، ۱۳۹۱).
ســادات (۱۳۹۹) معنقد است ، روان افرادورفتارهاي طبــق تجربــة حاصل شــده از مهارت هاي ارتباطي بخش مهمي از اجتماعي اشخاص تأثير تدريس هــاي صورت گرفنه مي توان مهارت هاي زندگي هسنند و به عنوان بسزايي دارد گفــت ، اســنفاده از روش هاي نوين توانايي برقراري ارتباط مؤثر و کارآمد با تدريس باعث مي شود فضاي کلاس به ديگران که به دريافت پاسخ مي انجامند، صــورت دانش آموزمحوري پيش برود و تعريف مي شوند.