Abstract:
پژوهش حاضر با هدف "طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه" انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی، با هدف کاربردی و به صورت آمیخته انجام شد. در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع پژوهش و سپس با روش دلفی، ابعاد و شاخصهای توسعه شایستگی کارکنان، شناسایی و در گام بعد، اجرای معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل 14 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و در بخش کمی شامل کلیه کلیه کارکنان دستگاههای وابسته به قوه قضاییه استان یزد به تعداد 650 نفر و با استفاده از معادله کوکران، 241 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار 22SPSS و نرمافزار PLS Smart نسخه 2 و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش برای مدل پیشنهادی 6 بعد و 32 شاخص شناسایی و ابعاد اصلی مدل شامل عوامل ساختاری، زمینهای، رفتاری، عوامل مربوط به ویژگیهای ارزیابان، ویژگیهای ارزیابی شوندگان و ابزارهای سنجش شایستگی شناسایی شد که بیشترین میانگین مربوط به ابعاد "عوامل زمینهای" و " رفتاری" و کمترین بعد مربوط به "ویژگی ارزیابان" میباشد. همچنین ضمن شناسایی شاخصهای هرکدام از ابعاد براساس ضرایب بارعاملی تحلیل عاملی تائیدی شاخص های مربوطه شناسایی و رتبه بندی گردید. پیشنهاد میگردد به منظور توسعه منابع انسانی و سنجش شایستگیهای کارکنان دستگاههای مورد مطالعه، پیاده سازی کانون ارزیابی در دستور کار قرار گرفته و به منظور توسعه شایستگی کارکنان، توجه به عوامل ساختاری، زمینهای و رفتاری برای زمینهسازی استقرار مدل پیشنهادی بسیار راهگشا میباشد.
The aim of this study was to "design a model for the development of employee competence using the Center for Evaluation and Development." This research was an exploratory study with an applied purpose and in a mixed form. First, by reviewing the literature of the research subject and then by Delphi method, the dimensions and indicators of staff competency development were identified and in the next step, the implementation of structural equations was performed. The statistical population in the qualitative field includes 14 experts in the field of human resources and in the quantitative part includes all employees of the judiciary affiliated to the judiciary of Yazd province to 650 people and using Cochran's equation, 241 people as a statistical sample randomly selected Were. Based on the research findings, for the proposed model, 6 dimensions and 32 identification indicators and the main dimensions of the model including structural, contextual, behavioral factors, factors related to the characteristics of evaluators, characteristics of the evaluated and competency assessment tools were identified. It is related to the dimensions of "contextual factors" and "behavioral" and the lowest dimension is related to the "characteristics of evaluators". It is suggested that in order to develop human resources and assess the competencies of the employees of the studied devices, the implementation of the evaluation center is on the agenda and in order to develop the competencies of the employees, attention should be paid to structural, contextual and behavioral factors. Establishing the establishment of the proposed model is helpful.
Machine summary:
پژوهش هاي انجام شده در مورد مدل هاي شايستگي و کانون هاي ارزيابي و توسعه عنوان پژوهش سال نام محقق تاثير شايستگي مديران بر خلاقيت سازماني با توجه به نقش فرهنگ سازماني ١٣٩٨ شريف زاده و همکاران تاثير شايستگي مديران بر خلاقيت سازماني با بکارگيري کانون ارزيابي ١٣٩٨ اکبري زنجاني شناسايي و اولويت بندي عوامل کليدي موفقيت کانون هاي ارزيابي و توسعه ١٣٩٤ حسيني و رمضان طراحي و اجراي کانون ارزيابي ارتقاي مديران ١٣٩٣ مهديه سادات خشوعي نقش واسط هاي پهناي نقش در رابطه بين عملکرد مديران در کانون ارزيابي ١٣٩٣ عريضي و براتي ارائه مدلي جهت ارتقاء اثربخشي کانون هاي توسعه و پرورش مديران مبتني بر شايستگي ١٣٩٣ ايوب موحدزاده تعيين شايستگيهاي کليدي ارزيابان کانون ارزيابي ١٣٩٢ بدلي و اميرخاني شناسايي شايستگي هاي بسيار مهم و حياتي براي مديران ٢٠١٧ دلويکز و همکاران روش هاي پيش انتخاب قبل از کانون ارزيابي داخلي براي انتخاب کارکنان ٢٠١٦ بن ساهار٢ بررسي روشهاي اعتبارسنجي چند روش ـ چند متغير در تعيين شاخص هاي کارکنان در کانون ٢٠١٧ فان و لنس (٢٠١٧) ارزيابي و توسعه شناسايي شاخص هاي شايستگي کارکنان و مديران و پايداري مفهوم شايستگي در تمرينهاي ٢٠١٩ لي و همکاران مختلف کانون ارزيابي تعيين شاخص هاي شايستگي و طراحي الگوي قضاوت ارزيابان در کانونهاي ارزيابي ٢٠٢٠ دبري و جکسون شايسته سالاري در اسناد بالادستي ايران ازجمله ، سند چشم انداز ٢٠ ساله ، قانون مديريت خدمات کشوري، سياست هاي کلي نظام اداري و برنامه ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد مطرح شده است که حاکي از اهميت زياد آن از نگاه قوانين ايران مي باشد.