Abstract:
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل مرتبط با سازمان یادگیرنده مبتنی بر رهبری دانش و سطوح یادگیری در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع همبستگی که به روش پیمایشی انجام شده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که از تعدد 2149 نفر با استفاده از جدول نمونه-گیری مورگان- کرجسی و روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 340 نفر در پژوهش شرکت نمودند و ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه محقق ساخته رهبری دانش، سطوح یادگیری و عوامل مرتبط با سازمان یادگیرنده و یک پرسشنامه استاندارد سازمان یادگیرنده سنگه بود. پایایی پرسشنامهها بر اساس آلفای کرونباخ در پرسشنامه عوامل مرتبط با سازمان یادگیرنده (923/0)، سازمان یادگیرنده (893/0)، سطوح یادگیری (895/0) و رهبری دانش (871/0) بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مقدار t همه مسیرهای بین متغیرهای تحقیق بزرگتر از 96/1 است و در نتیجه بین تمامی متغیرهای پژوهش رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که مدل عوامل مرتبط با سازمان یادگیرنده مبتنی بر رهبری دانش و سطوح یادگیری در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برازش خوبی برخوردار است.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد که عوامل مرتبط با سازمان یادگیرنده، رهبری دانش و سطوح یادگیری با یادگیرنده شدن سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ارتباط مستقیم و معناداری داشتند و مورد تأیید قرار گرفتند.
Objective: The purpose of this study is to present a model of factors related to the learning organization based on knowledge leadership and learning levels in the organization of renovation, development and equipment of schools in the country. Methods: This research is a descriptive and correlational study that was conducted by survey method and the statistical population of the study includes all employees of the Organization for Renovation, Development and Equipping of Schools in the country. A total of 340 people participated in the study and the data collection tools were three questionnaires made by knowledge leadership, learning levels and factors related to the learning organization and a standard questionnaire of the learning organization. The reliability of the questionnaires was based on Cronbach's alpha in the questionnaire of factors related to learning organization (0.923), learning organization (0.893), learning levels (0.895) and knowledge leadership (0.871) and in order to analyze the data. Structural equation modeling method and SPSS and AMOS software were used. Findings: The results showed that the t-value in all paths between the variables is greater than 1.96 and as a result there is a significant relationship between all variables. Also, Also, the research findings showed that the model of these factors has a good fit.Conclusion: The results show that the factors related to the learning organization, knowledge leadership and learning levels were directly and significantly related to become learning Organization for Development, Renovation and Equipping schools of Iran and were approved.
Machine summary:
از ديدگاه گاروين ١٨ (٢٠٠٢) نيز 5 Gil, Rodrigo-Moya & Morcillo-Bellido 6 Senge 7 Guinot, Chiva & Mallén 8 Hoe & McShane 9 Fiol & Lyles 10 Park & Kim 11 Argote & Miron-Spektor 12 Choi & Ruona 13 Garavan & McCarthy 14 García-Morales, Jiménez-Barrionuevo & Gutiérrez-Gutiérrez 15 Sousa, Cascais & Rodrigues 16 Kim & Park 17 Salas-Vallina.
دامنه 19 Vitala 20 Mabey, Kulich & Lorenzi-Cioldi 21 Zhang & Cheng 22 Donate & de Pablo 23 Guo, Zhang, Huo & Xi 24 Lakshman 25 Hsu, Chu, Lin & Lo 26 Yang, Huang & Hsu 27 Williams 28 Marsick & Watkins 29 Stewart 30 Raj 31 Srirama, Iyer & Reddy 32 Alipour & Karimi 33 Caldwell 34 Nyukorong 35 Davis 36 Bennet & Bennet فعاليت هاي اين سازمان از ساخت کامل يک مدرسه ، سالن ورزشي، نمازخانه و غيره تا تکميل و تجهيز فضاهاي آموزشي موجود ميباشد.
38 Pedler & Burgoyne 39 Fischer 40 Ribière & Sitar 41 Von Krogh 42 Shariq 43 Shamim 44 Naqshbandi & Jasimuddin 45 Guadamillas رهبري دانش قادر است مکانيسمي براي پاسخگويي و کنترل کارکنان خلق کند.
61 Fariz, Margono, Wirawan & Sumiati 62 Nathai-Balkissoon & Pun 63 Antunes & Pinheiro 64 Alerasoul, Afeltra, Hakala, Minelli & Strozzi منابع باقري ، زهرا و عادل مهربان ، مرضيه .