Abstract:
برنامهریزی های صحیح سواد زیست محیطی در مدارس که بخشی از دوران زندگی دانش آموزان را تشکیل میدهد آنها را برای ورود به جامعه جهت تصمیم گیریهای بزرگ آماده میکند، میتواند راهبردی برای آگاهی، دانش و مهارت لازم در درک و شناخت اهمیت طبیعت ارائه کند به طوریکه آنرا جزئی از فرهنگ و اخلاق جامعه نماید. بنابراین، وضعیت نامناسب سواد زیست محیطی در دوره ابتدایی می تواند پیامدهای نامطلوبی در شناخت، نگرش و مهارت های عملی افراد در بزرگسالی داشته باشد و به تخریب سواد زیست محیطی بیانجامد. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت آموزش سواد زیست محیطی در دوره ابتدایی ازنظر معلمان شهرستان بوکان است. نوع پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر بوکان است که. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند متوالی، 11 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. یافته های پژوهش نشان می دهد با نظر به دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر بوکان، وضع موجود آموزش سواد زیست محیطی در دورة ابتدایی مناسب نیست. همچنین، در اهداف سواد زیست محیطی حیطه های شناختی، عاطفی و عملی، در محتوا، تناسب با دوره رشد کودکان ابتدایی و رعایت اصول حاکم بر انتخاب و سازماندهای محتوا، در روش های یاددهی-یادگیری، شیوه های تعاملی، فعال، غیرمستقیم و فناورانه، در شیوه های ارزشیابی، روش های مشاهده ای، مستقیم و شناختی، در مورد فضای آموزشی، رعایت اصل هماهنگی با نیازهای عاطفی و طراحی فضای آموزشی طبیعت گرایانه و در زمینۀ منابع و ابزار یادگیری، توجه به تنوع و تناسب منابع و ابزارهای یادگیری با رشد شناختی کودکان پیش دبستانی مورد تاکید قرار گرفته اند. نتیجه کلی این مطالعه حاکی از آن است که برای بهبود آموزش سواد زیست محیطی در دورة ابتدایی باید رویکردی جامع، علمی و نو در تمامی ابعاد آن را بکار گرفت.
Machine summary:
یافتههای مربوط به پرسش دوم معلمان دوره ابتدایی در خصوص اهداف سواد زیست محیطی در دوره ابتدایی چه دیدگاهی دارند؟ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در خصوص اهداف آموزش محیطزیست در دوره ابتدایی در سه کد انتخابی پرورش شناخت محیطزیست در متربیان، توسعهی ظرفیتهای عاطفی نسبت به محیطزیست و ارتقا و رشد مهارتهای عملی متربیان در قبال محیطزیست و سه کد محوری تقویت دانش و درک نسبت به محیطزیست، ایجاد احساس مسئولیت و نگرش نسبت به محیط و کسب مهارت در حفظ محیطزیست طبقه بندی شده است.
یافتههای مربوط به پرسش ششم معلمان دوره ابتدایی در خصوص فعالیتهای یادگیری آموزش سواد زیست محیطی در دوره ابتدایی چه دیدگاهی دارند؟ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در خصوص فعالیتهای یادگیری آموزش محیطزیست در دوره پیشدبستانی در چهار کد انتخابی تأکید بر روشهای تعاملی و مشارکتی در فعالیتهای یادگیری مربوط به آموزش محیطزیست، تأکید بر فناوری آموزشی در انجام فعالیتهای یادگیری، تاکید بر روشهای فعال و غیر مستقیم یادگیری مفاهیم محیطزیست، رعایت اصل تنظیم فعالیتهای یادگیری منطبق با تواناییها و نیازهای کودک در طراحی فعالیتهای آموزش محیطزیست و چهار کد محوری انجام فعالیتهای اجتماعی، کاربرد مواد کمک آموزشی در انجام فعالیتهای یادگیری، انجام بازی و سرگرمی، تدوین فعالیتهای یادگیری متناسب با تواناییها و ظرفیتهای کودک طبقه بندی شدند.
The Effectiveness of Environmental Group Education on Attitude and Environmental Awareness of Female Primary School Students in Tehran, Iranian Scientific Nursing Association, Volume 2, Number 3, 7: 1-8[in Persian].