Abstract:
بازیهای رایانهای/ ویدیویی یکی از پرمخاطبترین و جذابترین رسانهها در بین کودکان و نوجوانان میباشد، به طوری که این بازیها، از اجزای شکلگیری هویت آنها شده است. این بازیها یک شیوه جدید و برانگیزاننده در بین کودکان است که میتواند علاوه بر جنبههای سرگرم کننده، به آنها کمک کند تا عملکردهای اجرایی خود را بهبود بخشند. در این مقاله بعد از توضیحات لازم درباره ویژگیهای مختلف این بازیها و ابعاد مختلف کارکردهای اجرایی در کودکان تاثیرات بازیهای رایانهای را بر عملکردهای شناختی کودکان عادی و مبتلا به اوتیسم چاق مطالعه و بر اساس یافتههای تحقیقات انجام شده در این زمینه تحلیلهای لازم انجام و گزارش شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازیهای ویدیویی بر کارکرد اجرایی کودکان است که روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای و مروری است که با مراجعه به کتب، مقالات و دیگر منابع مکتوب معتبر در این زمینه و همچنین دیدگاههای الکترونیکی و غیر الکترونیکی به پردازش مفهوم پرداخته شده است. با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان بیان کرد که بازیهای رایانهای در بهبود عملکرد اجرایی کودکان عادی و مبتلا به اوتیسم چاق معنادار بوده و همچنین در میزان یادگیری کودکان میتواند تاثیرات مثبتی را برجای بگذارد و در تاثیر این بازی ها بر حافظه کاری بیشترین تاکید ها بر بازیهای رایانهای آموزشی است که تاثیر مطلوبتری را نسبت به بازیهای خشن ویدیویی و بدون سابقه بازی دارد.
Machine summary:
با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان بیان کرد که بازیهای رایانهای در بهبود عملکرد اجرایی کودکان عادی و مبتلا به اوتیسم چاق معنادار بوده و همچنین در میزان یادگیری کودکان میتواند تاثیرات مثبتی را برجای بگذارد و در تاثیر این بازی ها بر حافظه کاری بیشترین تاکید ها بر بازیهای رایانهای آموزشی است که تاثیر مطلوبتری را نسبت به بازیهای خشن ویدیویی و بدون سابقه بازی دارد.
خود را نشان دهد (احمد شاهی و همکاران،1399)، تحقیقات انجام گرفته در این زمینه تاثیر بازی های ویدیویی بر مهارتها و کارکرد های اجرایی کودکان دارای اختلال و عادی را بررسی کرده و تاثیرات مثبت و منفی آنها را بیان کردهاند.
همچنین مطالعات یاساک و همکاران (۲۰۰۸) نشان دادهاند که انجام بازیهای رایانهای میتوانند کارکردهای اجرایی از جمله تغییر تکلیف، حافظه کاری، حافظه کوتاه مدت دیداری، استدلال و همچنین حل مسئله را در میان کودکان بهبود ببخشند (احمد شاهی و همکاران، 1399).
Violent video games on aggression, empathy and presocially behavior in eastern and western countries: A meta – analytic review.
Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: A meta-analytic review of the scientific literature.
Active video games and health indicators in children and youth: a systematic review.
Active video games in schools and effects on physical activity and health: a systematic review.
Effects of active video games on children and adolescents: A systematic review with meta‐analysis.
The effect of active video games on cognitive functioning in clinical and non-clinical populations: a meta-analysis of randomized controlled trials.