Abstract:
هدف: ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی درخانواده ها، تعاملات و ارزش های اجتماعی خانواده ها را تحت تأثیر قرار داده است و موجب شده تا شاهد تغییراتی در رفتار و تعاملات اعضای خانواده باشیم. شبکه های اجتماعی مجازی و اینترنت به عنوان رسانه های نوین مهم ترین این تکنولوژی ها می باشد که در دنیای امروز ما به گونه ای نفوذ کرده است که نمی توان زندگی بدون آن را تصور کرد؛ رسانه های نوین با تاثیرگذاری بر شکل تعاملات افراد در هویت آنها بسته به نوع جامعه تاثیرات مثبت و منفی داشته است. با نظر به مباحث فوق پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی خانواده های شهر تهران انجام شده است. مواد و روش ها: تعداد جامعه آماری برابر با 2915543 نفر و حجم نمونه محاسبه شده با استفاده از روش کوکران 384 نفر بوده که از این تعداد 375 نفر به تکمیل پرسشنامه محقق ساخته پژوهش پراخته اند. شیوه نمونه گیری ترکیبی از روش نمونه گیری تصادفی ساده و خوشه ای می باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی بیانگر این است که هویت اجتماعی 1/94 درصد از شهروندان در سطح مثبت و بالا قرار گرفته است؛ در بین دو بعد هویت اجتماعی، هویت جمعی (8/80 درصد در سطح متوسط و متوسط به بالا) نسبت به هویت فردی (68 درصد متوسط و متوسط به بالا) در اولویت می باشد. میانگین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی نیز از دیدگاه شهروندان 1 ساعت و 36 دقیقه در شبانه روز بوده است. یافته ها: نتایج آزمون فرضیات بیانگر این است که فرضیات مبنی بر تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در هویت اجتماعی و هویت فردی و هویت جمعی تایید شده است و این تاثیر به صورت مستقیم و مثبت بوده است. میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی به ترتیب توانایی پیش بینی تغییرات متغیر هویت اجتماعی را در حالت کلی به میزان (43 درصد)، هویت فردی (56 درصد)، وحدت در مقابل اوضاع و احوال خارجی (28 درصد) و احساس فرد نسبت به حیات روانی خود (34 درصد)، هویت جمعی (46 درصد)، تعهد به نظم ارزشی و هنجاری (44 درصد) و تعلق به حیات اجتماعی (16 درصد) دارا می باشند. نتیجه گیری: در کل میزان استفاده از شبکه های اجتماعی باعث افزایش هویت اجتماعی شهروندان شهر تهران شده است.
Purpose: The introduction of technology and mass communication tools in families has affected the interactions and social values of families and caused us to witness changes in the behavior and interactions of family members. Virtual social networks and the Internet as new media are the most important of these technologies that have penetrated our world today in such a way that it is impossible to imagine life without it; New media has had positive and negative effects depending on the type of society by affecting the form of interactions of people in their identity. In view of the above topics, this study was conducted with the aim of investigating the impact of the use of virtual social networks on the social identity of families in Tehran.
Materials and Methods: The number of the statistical population is equal to 2915543 people and the sample size calculated using Cochran's method is 384 people, of which 375 people completed the researcher-made questionnaire. The sampling method is a combination of simple random sampling and cluster sampling. The results of data analysis at the descriptive level indicate that the social identity of 94.1% of citizens is at a positive and high level; Among the two dimensions of social identity, collective identity (80.8% at medium and medium to high level) is preferred over individual identity (68% medium and medium to high). The average amount of use of virtual social networks from the citizens' point of view was 1 hour and 36 minutes per day.
Findings: The results of the hypothesis test indicate that the hypothesis regarding the effect of the use of virtual social networks on social identity, individual identity and collective identity has been confirmed and this effect has been direct and positive. The amount of use of virtual social networks, respectively, the ability to predict variable changes in social identity in general (43 percent), individual identity (56 percent), unity against external circumstances (28 percent) and the individual's feeling towards They have their mental life (34%), collective identity (46%), commitment to value and normative order (44%) and belonging to social life (16%).
Conclusion: In general, the use of social networks has increased the social identity of the citizens of Tehran.