Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف، ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان متوسطه دوم بر اساس تحریف شناختی و اضطراب اجتماعی با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری این پژوهش را دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران در سال 1402-1401 تشکیل دادند. که از میان آنان، 400 دانش آموز (۲۰۰ دختر و ۲۰۰ پسر) با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای اعتیاد به بازی های آنلاین (وانگ و چانگ، 2002)، تحریف شناختی (عبدالله زاده و سالار، 2000)، اضطراب اجتماعی نوجوانان (پاکلک، 1997) و دشواری در تنظیم هیجانی (گراتز و رومر، 2004) استفاده شد به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.7 استفاده گردید. همچنین بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای و روش پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی با داده ها برخوردار است. یافته ها بیانگر آن بود که تحریف شناختی، اضطراب اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان بر اعتیاد به بازیهای آنلاین اثر مستقیم دارد. همچنین نتایج نشان داد تحریف شناختی و اضطراب اجتماعی بر اعتیاد به بازیهای آنلاین اثر غیرمستقیم دارد. نتیجه گیری: از آنجا که تحریف شناختی، اضطراب اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجانی میتوانند نقش موثری در اعتیاد به بازیهای آنلاین داشته باشند، ضروری است مدارس و دیگر ارگانهای آموزشی با در نظر گرفتن این عوامل، برنامههای نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکل شایع طراحی و اجرا کنند.
Purpose: This research was conducted with the aim of providing a structural model of online game addiction in second year high school students based on cognitive distortion and social anxiety with a mediating role of difficulty in regulating emotion.
Materials and Methods: The cross-sectional research method is correlational. The statistical population of this research was made up of all secondary school students in Tehran in 1402-1401. The minimum sample size in structural equations is 200 people, so 400 students were selected by staged cluster sampling method. In this research, among the tools of addiction to online games (Wang and Chang, 2002), cognitive distortion (Abdollahzadeh and Salar, 2000), adolescent social anxiety (Paklek, 1997), difficulty It was used in emotional regulation (Gratz and Romer, 2004). In order to analyze the data, SPSS-V23 and Lisrel-V8.7 software were used. Also, in order to respond to the research hypotheses, structural equation modeling was used.
Findings: The results indicated that cognitive distortion, social anxiety and difficulty in regulating emotions have a direct effect on online game addiction. Also, the results showed that cognitive distortion and social anxiety have an indirect effect on addiction to online games.
Conclusion: Since cognitive distortion, social anxiety and difficulty in emotional regulation can play an effective role in addiction to online games, it is necessary for schools and other educational organizations to design and implement appropriate monitoring and control programs for this common problem, considering these variables.