Abstract:
هــدف ایــن پژوهــش بررســی نقــش واســطه ای حرمــت خــود در رابطــۀ بیــن ســبک های دلبســتگی و صمیمیــت والدیــن بــا افســردگی کــودک بــود. شــرکت کنندگان شــامل ٢٠٥ دانش آمــوز دختــر پایه هــای تحصیلــی ســوم تــا ششــم دبســتان های منطقــۀ ٩ شــهر تهــران در ســال تحصیلــی ١٣٩٧-١٣٩٨بودنــد کــه بــا روش نمونه بــرداری دردســترس انتخــاب شــدند و بــه ســیاهۀ افســردگی کــودکان (کواکــس، ١٩٩٢)، پرسشــنامه طبقه بنــدی ســبک های دلبســتگی (فینــزی- دوتــان، کوهــن، ایوانیــچ، ســاپییر و ویزمــن، ٢٠٠٦)، پرسشــنامۀ پذیــرش و طــرد والدیــن (روهنــر، ٢٠٠٧) و ســیاهۀ فرهنـگ نابسـته حرمـت خـود (باتـل، ٢٠٠٢) پاسـخ دادنـد. نتایـج آزمـون همبسـتگی پیرسـون نشـان داد بیـن افسـردگی بـا حرمـت خـود، دلبسـتگی ایمـن و صمیمیـت والدیـن رابطـه مثبـت و بـا سـبک های دلبسـتگی اجتنابـی و دوسـوگرا/اضطرابی رابطـۀ منفـی وجـود دارد. افـزون بـر آن، حرمـت خـود نیـز بـا دلبسـتگی ایمـن و صمیمیـت والدیـن رابطـه مثبـت و بـا سـبک های دلبسـتگی اجتنابـی و دوسـوگرا/اضطرابی رابطـه منفـی معنـادار دارد. نتایـج نشـان داد حرمـت خـود در رابطـۀ دلبسـتگی (ایمـن و اجتنابـی) و صمیمیـت والدیـن بـا افسـردگی نقـش واسـطه ای دارد. بـر همیـن اسـاس، سـبک های دلبسـتگی و صمیمیــت والدیــن ٢٥ درصــد از واریانــس حرمــت خــود و افســردگی ٥٢ درصــد از واریانــس دلبســتگی، صمیمیــت والدیــن و حرمــت خــود کــودکان را تبییـن میکنـد. درمجمـوع نتایـج نشـان میدهـد کـه بـا بـالا بـردن مهارت هـای والدگـری و افزایـش سـطوح حرمـت خـود در کـودکان بـا سـبک های دلبســتگی اجتنابــی میتــوان از بــروز نشــانه های افســردگی در آن هــا پیشــگیری کــرد.
he aim of present study was to examine the mediating role of self-esteem in relevance between attachment styles and
parental warmth with depression. The research design was descriptive-correlational. Participants consists of 205 female
primary school students who were selected by convenience sampling method in 2018-2019 academic year. All students
completed the attachment styles classification questionnaire (Ricky Finzi-Dottan, 2006), Child Parental Acceptance-Rejection
Questionnaire (Rohner, 2007), Culture-Free Self-Esteem Inventory (Battel, 2002), Children’s Depression Inventory (kovacs, 1992).
Pearson correlation test results showed among depression with self-esteem, secure attachment styles and parental warmth had positive
relation and with insecure attachment styles had negative relation (P<0/001). Also among self-esteem with secure attachment
style and parental warmth had positive relation and with insecure attachment styles had negative relation (P<0/01).findings showed
that, 25 percent of the variance in self-esteem can be explained by parental warmth and attachment styles. Also, attachment styles,
parental warmth and self-esteem are able to account for 52 percent of the variance in depression among female students. In the relationship
among attachment styles and parental warmth with depression, the self-esteem had a mediation role In general, the findings
showed that by raising parenting skills and increasing self-esteem levels in children with avoidant attachment styles, depressive
symptoms can be prevented.